Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorHaugland, Hilde
dc.date.accessioned2014-12-19T12:25:59Z
dc.date.available2014-12-19T12:25:59Z
dc.date.issued2014-11-20
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/241293
dc.descriptionMaster's thesis in Special Educationnb_NO
dc.description.abstractDenne masteroppgaven omhandler implementering av kjernekomponenten utfordrende atferd i kompetanseløftet Være Sammen. Formålet er å se om kompetanseløftet har ført til endring hos personalet i deres daglige arbeid med barna i barnehagen. Implementering av kjernekomponenten utfordrende atferd handler om at personalet i barnehagen blir bevisst sin praksis og søker å endre denne på grunnlag av forskningsbasert teori på området (Fullan, 2007). For å få til endring kreves det trening og veiledning (Fixsen m. fl., 2005). Det autoritative perspektivet (Baumrind, 1991) er et grunnleggende prinsipp i Være Sammen, samtidig som det er et sentralt tiltak i håndtering av utfordrende atferd hos barn. Være Sammen er et kompetanseløft som vektlegger tidlig innsats. Pilotprosjektet fikk god evaluering via ekstern forskning ved UiA (Omdal, 2013) Med bakgrunn i dette har problemstillingen i studien vært: Hvordan har implementeringen av kjernekomponenten utfordrende atferd påvirket de ansattes arbeid med barna i barnehagen? Studien er basert på en kvalitativ forskningstilnærming. De empiriske dataene er hentet inn ved hjelp av intervju. Informanten var fem styrere/styrerassistenter i fem forskjellige Være Sammen barnehager. Barnehagene hadde arbeidet med kompetanseløftet Være Sammen i ca. to år. Studien består av et teorikapittel som omhandler Være Sammen, tidlig innsats, utfordrende atferd, implementering og det autoritative perspektiv. Videre er det et metodekapittel som omhandler valg av metode og fremgangsmåte for å innhente empirien. De neste to kapitlene omhandler de empiriske funnene og drøfting av disse opp mot teori og problemstilling. Til slutt presenteres en konklusjon og forslag til videre forskning. Studien konkluderer med at implementering av utfordrende atferd har påvirket de ansattes arbeid med barna i barnehagen. Empirien viser at personalet har et større felles begrepsapparat, er mer bevisst på kjennetegn når det gjelder utfordrende atferd og hvilke tiltak som kan settes inn. Personalet har bevisst arbeidet med teori om autoritative voksne. For å få til implementeringen av utfordrende atferd har barnehagene arbeidet med implementeringsprosessens betydning og blant annet hatt stor vektlegging på trening og veiledning (Fixsen m.fl., 2005) og utviklet en felles forståelse blant personalet (Røkenes & Hansen, 2002).nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;
dc.subjectutfordrende atferdnb_NO
dc.subjectimplementeringnb_NO
dc.subjectVære Sammen-programmetnb_NO
dc.subjectdet autoritative perspektivnb_NO
dc.subjectbarnehagernb_NO
dc.titleHvordan har implementering av kjernekomponenten utfordrende atferd påvirket de ansattes arbeid med barna i barnehagen?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsispesialpedagogikknb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel