Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBirkedal, Inga Kjerstin
dc.date.accessioned2014-12-19T12:26:19Z
dc.date.available2014-12-19T12:26:19Z
dc.date.issued2014-11-20
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/241347
dc.descriptionMaster's thesis in special educationnb_NO
dc.description.abstractSammendrag Formålet med denne studien har vært å undersøke hvilke faktorer lærere vektlegger når de blir bedt om å vurdere hvorvidt elever i starten av 1.trinn kan være i fare for å utvikle lese- og skrivevansker. Videre har det vært ønskelig å finne ut hvor informasjonen kommer fra som lærerne bruker når de skal vurdere om elever i starten av 1. trinn kan være i fare for å utvikle lese- og skrivevansker. I tillegg har det blitt sett på samvariasjonen mellom læreres identifisering og På sporet prosjektets identifisering av elever som kan være i fare for å utvikle lese- og skrivevansker. På sporet er et forskningsprosjekt som Nasjonalt Senter for Leseopplæring og Leseforskning setter i gang høsten 2014. Målet er å redusere antall elever som utvikler lese- og skrivevansker på et tidlig tidspunkt. Det kan gjøres blant annet gjennom å utvikle et kartleggingsverktøy basert på internasjonal forskning om prediksjon av lese- og skrivevansker. Oppgaven er skrevet med utgangspunkt i kvantitativ metode, med elementer av kvalitativ metode. Det er brukt et spørreskjema som ble levert ut til informanter, som var fordelt på fire skoler i to kommuner. Det er benyttet to utvalg. Ett utvalg bestående av 250 elever som også var del av På sporet prosjektet og 12 lærere som er informanter i oppgaven. Studien er foretatt med utgangspunkt i teori knyttet til tidlig innsats, utvikling av leseferdigheter, lese- og skrivevansker og læreres profesjon og skjønn. I oppgaven vil det gjøres rede for utvikling av spørreskjemaet og hvordan datamaterialet er analysert med utgangspunkt i kategorisering av utsagn fra informantene i tillegg til at datamaterialet er analysert med utgangspunkt i frekvensfordeling og korrelasjonsanalyse. Resultatene fra denne studien viser at lærere vektlegger vansker med språk og språkforståelse, samt vansker knyttet til læring generelt når de blir bedt om å vurdere hvorvidt elever i starten av 1. trinn kan være i fare for å utvikle lese- og skrivevansker. Lærernes egne observasjoner blir benyttet flest ganger når læreren skal identifisere elever som kan være i fare for å utvikle lese- og skrivevansker. Informasjon fra foreldre er den instansen lærere benytter flest ganger etter seg selv. Informasjon fra PPT og barnehage benyttes i liten grad. Det er en moderat samvariasjon mellom lærernes identifisering og På sporets identifisering av elever som kan være i fare for å utvikle lese- og skrivevansker. Til slutt viser resultatene mine at både På sporet og lærerne har unike identifiseringer.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014;
dc.rightsNavngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/no/*
dc.titleTidlig innsats: Faktorer lærere vektlegger når de blir bedt om å vurdere hvem som kan være i fare for å utvikle lese- og skrivevansker i starten av 1. trinnnb_NO
dc.title.alternativeEarly intervention: Factors teachers emphasize when asked to consider who may be at risk for developing reading and writing difficulties at the beginning of first school yearnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsispesialpedagogikknb_NO
dc.subject.nsitidlig innsatsnb_NO
dc.subject.nsilese- og skrivevanskernb_NO
dc.subject.nsilærerens vurderingnb_NO
dc.subject.nsiprofesjon og skjønnnb_NO
dc.subject.nsipå sporet prosjektetnb_NO
dc.subject.nsilesevansker


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel

Navngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge