dc.contributor.author | Birkedal, Inga Kjerstin | |
dc.date.accessioned | 2014-12-19T12:26:19Z | |
dc.date.available | 2014-12-19T12:26:19Z | |
dc.date.issued | 2014-11-20 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/241347 | |
dc.description | Master's thesis in special education | nb_NO |
dc.description.abstract | Sammendrag
Formålet med denne studien har vært å undersøke hvilke faktorer lærere vektlegger når de blir bedt om å vurdere hvorvidt elever i starten av 1.trinn kan være i fare for å utvikle lese- og skrivevansker. Videre har det vært ønskelig å finne ut hvor informasjonen kommer fra som lærerne bruker når de skal vurdere om elever i starten av 1. trinn kan være i fare for å utvikle lese- og skrivevansker. I tillegg har det blitt sett på samvariasjonen mellom læreres identifisering og På sporet prosjektets identifisering av elever som kan være i fare for å utvikle lese- og skrivevansker. På sporet er et forskningsprosjekt som Nasjonalt Senter for Leseopplæring og Leseforskning setter i gang høsten 2014. Målet er å redusere antall elever som utvikler lese- og skrivevansker på et tidlig tidspunkt. Det kan gjøres blant annet gjennom å utvikle et kartleggingsverktøy basert på internasjonal forskning om prediksjon av lese- og skrivevansker.
Oppgaven er skrevet med utgangspunkt i kvantitativ metode, med elementer av kvalitativ metode. Det er brukt et spørreskjema som ble levert ut til informanter, som var fordelt på fire skoler i to kommuner. Det er benyttet to utvalg. Ett utvalg bestående av 250 elever som også var del av På sporet prosjektet og 12 lærere som er informanter i oppgaven.
Studien er foretatt med utgangspunkt i teori knyttet til tidlig innsats, utvikling av leseferdigheter, lese- og skrivevansker og læreres profesjon og skjønn. I oppgaven vil det gjøres rede for utvikling av spørreskjemaet og hvordan datamaterialet er analysert med utgangspunkt i kategorisering av utsagn fra informantene i tillegg til at datamaterialet er analysert med utgangspunkt i frekvensfordeling og korrelasjonsanalyse.
Resultatene fra denne studien viser at lærere vektlegger vansker med språk og språkforståelse, samt vansker knyttet til læring generelt når de blir bedt om å vurdere hvorvidt elever i starten av 1. trinn kan være i fare for å utvikle lese- og skrivevansker. Lærernes egne observasjoner blir benyttet flest ganger når læreren skal identifisere elever som kan være i fare for å utvikle lese- og skrivevansker. Informasjon fra foreldre er den instansen lærere benytter flest ganger etter seg selv. Informasjon fra PPT og barnehage benyttes i liten grad. Det er en moderat samvariasjon mellom lærernes identifisering og På sporets identifisering av elever som kan være i fare for å utvikle lese- og skrivevansker. Til slutt viser resultatene mine at både På sporet og lærerne har unike identifiseringer. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | University of Stavanger, Norway | nb_NO |
dc.relation.ispartofseries | Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2014; | |
dc.rights | Navngivelse-Ikkekommersiell-IngenBearbeidelse 3.0 Norge | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/3.0/no/ | * |
dc.title | Tidlig innsats: Faktorer lærere vektlegger når de blir bedt om å vurdere hvem som kan være i fare for å utvikle lese- og skrivevansker i starten av 1. trinn | nb_NO |
dc.title.alternative | Early intervention: Factors teachers emphasize when asked to consider who may be at risk for developing reading and writing difficulties at the beginning of first school year | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | spesialpedagogikk | nb_NO |
dc.subject.nsi | tidlig innsats | nb_NO |
dc.subject.nsi | lese- og skrivevansker | nb_NO |
dc.subject.nsi | lærerens vurdering | nb_NO |
dc.subject.nsi | profesjon og skjønn | nb_NO |
dc.subject.nsi | på sporet prosjektet | nb_NO |
dc.subject.nsi | lesevansker | |