Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSørensen, Christian Strømme
dc.contributor.authorHellebust, Tarje
dc.date.accessioned2016-10-20T08:00:52Z
dc.date.available2016-10-20T08:00:52Z
dc.date.issued2016-05-11
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2416553
dc.descriptionMaster's thesis in Service managementnb_NO
dc.description.abstractDet har vært forsket mye innen tilfredshet og lojalitet gjennom årene men ikke mye innen strømbransjen i Norge. I denne studien vil vi se nærmere på dette fenomenet og det er vårt ønske at vi kan bidra til øket forståelse for hva som driver tilfredshet og lojalitet i strømbransjen. For å besvare studiens forskningsspørsmål og studiens problemstilling som var «Hva gjør privatkunder i strømbransjen i Norge tilfredse og lojale?», tok vi frem og identifiserte attributter gjennom å bruke ulike elisiteringsteknikker med et eksplorativt design. Dette for å lage spørsmål til studiens undersøkelse slik at vi kunne måle attributtene og kvalitetsdimensjonene som driver tilfredshet i et deskriptivt design. Vårt teoretiske utgangspunkt var basert på Oliver (2010) som tar for seg viktigheten av å ha tilfredse kunder som i sin tur bidrar til lojale kunder. Vi støttet oss også til Johnson & Gustafsson (2000) «Building the Lens of the Customer» i oppbyggingen av studiens modell. Studiens funn peker på at dersom strømleverandørene skal oppnå lojale kunder bør de fokusere sterkt på kundetilfredshet drevet av kvalitetsdimensjonene Kundeservice, Omdømme, Faktura, Pris-Produkt, Tilleggstjenester og Brukerflater. Studiens modell viste god forklaringskraft og hadde god relasjon mellom begrepene som ble målt. Begrepene hadde høy reliabilitet og gode indikasjoner på validitet. De kvalitetsdimensjonene som ble rangert viktigst av respondentene, og hadde høyest relasjon til totaltilfredshet var Kundeservice, Faktura og Pris-Produkt.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-SV-NHS/2016;
dc.rightsNavngivelse 3.0 Norge*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/3.0/no/*
dc.subjectserviceledelsenb_NO
dc.subjectendringsledelsenb_NO
dc.subjectWhat triggers satisfaction and loyalty in the household sector of the electrical power supply industry in Norway?nb_NO
dc.subjectelisiteringnb_NO
dc.subjectattributternb_NO
dc.subjectsatisfactionnb_NO
dc.subjectloyaltynb_NO
dc.subjectkundelojalitetnb_NO
dc.subjectkundetilfredshetnb_NO
dc.subjecttilfredshetnb_NO
dc.subjectlojalitetnb_NO
dc.subjectkvalitetsdimensjonernb_NO
dc.subjectfaktoranalysenb_NO
dc.subjectregresjonnb_NO
dc.subjectstrømleverandørbransjennb_NO
dc.titleHva gjør privatkunder i strømbransjen i Norge tilfredse og lojale?nb_NO
dc.title.alternativeWhat triggers satisfaction and loyalty in the household sector of the electrical power supply industry in Norway?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (SV-NHS) [545]
    Master- og bacheloroppgaver i International hotel and tourism leadership / serviceledelse

Vis enkel innførsel

Navngivelse 3.0 Norge
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 3.0 Norge