dc.contributor.advisor | Bjuland, Raymond | |
dc.contributor.author | Simonsen, Peder Haga | |
dc.date.accessioned | 2017-01-05T11:39:15Z | |
dc.date.available | 2017-01-05T11:39:15Z | |
dc.date.issued | 2016 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2426404 | |
dc.description | Master's thesis in Didactics of mathematics for primary school | nb_NO |
dc.description.abstract | Denne studien omhandler muntlige tilbakemeldinger som gis i klasserommet som fenomen i matematikkundervisning knyttet til problemløsningsoppgaver. For å undersøke dette fenomenet har jeg gjennomført en kvaliativ case-studie, hvor en ungdomsskoleklasse har blitt observert i arbeid med problemløsningsoppgaver. Følgende forskningsspørsmål ble stilt:
Hvilket potensial ligger det for læring i tilbakemeldinger som blir gitt til deltakerne i matematikkundervisning som omhandler arbeid med problemløsningsoppgaver?
Kan bruk av problemløsningsoppgaver være med å fremme tilbakemeldinger mellom deltakere i matematikkundervisningen?
Datagrunnlaget i studien baserer seg på kvalitative metoder. Resultatet fra studien tyder på at læreren kan gi elevene tilbakemeldinger med læringspotensial når disse er relatert til elevenes løsningsprosess. Det kommer også frem at det kan være utfordrende å gi gode tilbakemeldinger knyttet til målet med læringsaktiviteten og som gir råd for hvordan å arbeide videre for å forbedre egen læring, når elevene arbeider med problemløsningsoppgaver. Studien viser også at deltakerne ser på arbeid med | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | University of Stavanger, Norway | nb_NO |
dc.relation.ispartofseries | Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2016; | |
dc.subject | utdanningsvitenskap | nb_NO |
dc.subject | tilbakemelding | nb_NO |
dc.subject | dialog | nb_NO |
dc.subject | problemløsing | nb_NO |
dc.subject | stillasbygging | nb_NO |
dc.subject | kommognisjon | nb_NO |
dc.title | Muntlige tilbakemeldigners betydning for elever læring: En studie av tilbakemeldinger gitt til deltakere i matematikkundervisning, som omhandler arbeid med problemløsningsoppgaver. | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 121 | nb_NO |