Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBru, Edvin
dc.contributor.authorSkaar, Linda
dc.date.accessioned2017-02-15T13:15:15Z
dc.date.available2017-02-15T13:15:15Z
dc.date.issued2016-12-12
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2430916
dc.descriptionMaster's thesis in Special educationnb_NO
dc.description.abstractTemaet for denne studien var motivasjon og mestring hos elever som strever faglig og studien hadde et lærerperspektiv på temaet. Hensikten med studien var å få innsikt i og mer kunnskap om hvordan lærerne kan tilrettelegge undervisningen for elever som strever slik at det kan oppleve mestring og motivasjon. Følgende problemstilling ble formulert: Hvordan kan læreren bidra til at elever som strever faglig opprettholder motivasjon for skolearbeidet? Det ble benyttet kvalitativ metode med fenomenologisk design og delvis strukturerte intervjuer for å samle inn empiri. Utvalget besto av fem informanter fra ulike barneskoler som hadde erfaring med å planlegge undervisning med tanke på elever som strever med skolearbeidet ,og hvordan de planlegger undervisningen i forhold til dette. Alle intervjuene ble transkribert og analysert ved å bruke meningskoding. Resultatene fra studien indikerer at lærere som skal legge til rette for elever som strever faglig må legge vekt på ulike forhold som kan fremme mestring og motivasjon. Det fremkom fra resultatene at forhold som god relasjon mellom lærer elev, elevmedvirkning, tilpasset opplæring ,og vurdering for læring var sentrale faktorer for å opprettholde motivasjon. Samtidig kom det også frem at lærestoffet bør ha høy egenverdi og nytteverdi for eleven, da vil elevene kunne relatere dette til relevans ,og det vil bli lettere i en læringsprosess. Det kom også frem resultater som tyder på at elever som strever med skolearbeidet trenger tydelig og synlig læring, der fokus på mål og kriterier er viktig. I følge flertallet av informantene er det særlig viktig å legge vekt på kriterier som kan vise veien videre for å opprettholde motivasjon. Funnene tyder også på at elevmedvirkning og gode tilbakemeldinger er faktorer som kan opprettholde motivasjon hos elever som strever faglig. Funnene fra denne studien kan gi et nyttig bidrag til kunnskap rundt hvilke forhold lærerne må legge til rette for dersom de skal opprettholde motivasjon hos elever som strever med skolearbeidet.nb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectelever som strever faglignb_NO
dc.subjectlærerens rollenb_NO
dc.subjectmestringnb_NO
dc.subjectmotivasjonnb_NO
dc.subjectundervisningsvitenskapnb_NO
dc.subjectspesialpedagogikknb_NO
dc.titleLærerens rolle i å fremme motivasjon blant elever som strever faglignb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal