Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorTveito, Finn
dc.contributor.authorBergseng, Susanne Bekkedal
dc.date.accessioned2017-06-29T07:56:25Z
dc.date.available2017-06-29T07:56:25Z
dc.date.issued2017-05-12
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2447305
dc.descriptionMaster's thesis in Nordic literacy studies.nb_NO
dc.description.abstractI denne avhandlingen vil jeg gjennom en sammenlignende analyse av Henrik Ibsens Et dukkehjem (1879), Hedda Gabler (1890) og Gengangere (1881), studere sideteksten i de tre dramaene. Jeg vil se på sidetekstens metaforiske funksjon for de dramatiske karakterene, og deres omgivelser, livsløgner, karaktertrekk, ideer, handlingsmønster osv. Først og fremst er dette en analyse av stykkenes tre kvinnelige hovedroller: Nora Helmer, Hedda Gabler og Helene Alving. Forteller sideteksten oss noe om hvem de er og hvorfor de handler som de gjør? Og i såfall hva? Dette er sentrale spørsmål jeg vil forsøke og besvare i denne teksten. Denne analysen innebærer et fokus på dramaenes detaljer. Dette blir derfor en nærlesning av verkene, der jeg tar for meg tekstene som autonome dikterverk. Mitt mål blir ikke å oppnå en sosialhistorisk forklaring av karakterene. Jeg ønsker heller å gjennomføre en tekstanalyse som dreier seg om hvordan den detalj-orienterte informasjonen vi kan finne i sideteksten, kan kobles til de symbolske og psykologiske karakteraspektene. Jeg vil forsøke å vise at det finnes grunnlag for å mene at det er et mønster i borgerhjem-dramaene til Ibsen, og at en nærlesning av disse vil være givende for å få et dypere helhetsbilde av karakterene. Jeg vil ta et dypdykk i de hemmelighetsfulle puslespillene som sidetekstene til Ibsen er, og undersøke hva de faktisk har å by på av informasjon. Denne informasjonen kan trolig si oss noe om personkonstellasjon, dialog, hvordan handlingen brettes ut osv., og jeg ønsker å undersøke hva. Motsetninger har en spesiell plass i Ibsens samtidsskuespill. Denne analysen vil ha en parallell struktur, og for å skape en ramme rundt sammenligningen, har jeg valgt å dele inn teksten nettopp etter forskjellige tematiske motsetningspar. Jeg har jobbet med noen av de mest fremtredende motsetningene i stykkene, og forsøkt å bruke dem som et bindeledd i min analyse. Jeg har i hovedsak sett på kontrasten mellom det indre og det ytre, isolasjon og vilje til frihet og kontrasten mellom fortid, nåtid og fremtid. Hvordan kommer disse kontrastene frem i de tre dramaenes sidetekst, og hva slags skjult, symbolsk mening kan vi trekke ut av dem?nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IKS/2017;
dc.subjectHenrik Ibsennb_NO
dc.subjectsidetekstnb_NO
dc.subjecttematiske motsetningernb_NO
dc.subjectNora Helmernb_NO
dc.subjectHedda Gablernb_NO
dc.subjectHelene Alvingnb_NO
dc.subjectlesevitenskapnb_NO
dc.title”Å, du min elskede hustru; jeg synes ikke jeg kan holde deg fast nok.” En studie av sideteksten i Et dukkehjem, Hedda Gabler og Gengangere.nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Humaniora: 000::Litteraturvitenskapelige fag: 040::Nordisk litteratur: 042nb_NO
dc.source.pagenumber112nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel