Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSkjelten, Sidsel
dc.contributor.authorHilmer, Ingrid
dc.date.accessioned2017-08-23T12:56:55Z
dc.date.available2017-08-23T12:56:55Z
dc.date.issued2017-06
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2451616
dc.descriptionMaster's thesis in Literacy studiesnb_NO
dc.description.abstractI denne oppgaven spør jeg hva som skal til for at høytpresterende elever kan utvikle seg som skrivere. Jeg har benyttet relevant teori, tidligere forskning og egen empiri for å forsøke å finne ut av hvordan de elevene som allerede får svært gode karakterer i norsk skriftlig kan bli enda bedre til å skrive. Det empiriske utvalget mitt består av ni elever fra 8. til 10. trinn på tre forskjellige skoler, og de tre norsklærerne deres. Datamaterialet jeg har samlet inn bekrefter allerede eksisterende forskning på feltet, nemlig at de høytpresterende skriverne trenger flere utfordringer. Grunnen til at de ikke får disse utfordringene, kan i stor grad forklares med at lærere ikke har nok ressurser for å tilrettelegge for dem. Vi trenger flere lærere i skolen og mer tid til hver elev for at alle skal bli sett – også de som ligger foran resten av klassen. Som en midlertidig løsning på utfordringen, foreslår jeg imidlertid et par enkle og konkrete tiltak som enkeltlærere kan iverksette i egen klasse i kapittel 6.1.nb_NO
dc.description.abstractIn this assignment, I ask what high-performance students need to develop as writers. I have used relevant theory, previous research, and my own empirical research to understand how the students that are already getting very good grades in written Norwegian can be even better at writing. My empirical selection consists of nine students from the 8th to 10th grade of three different schools, and their three Norwegian teachers. The data I have collected confirms already existing research in the field, namely that the high-performance writers need more challenges. The reason they do not get these challenges can mainly be explained by teachers not having enough time to differentiate the lessons. We need more teachers in school and more time per student so the teacher can see to everyone – even those who are exceeding the rest of the class. However, as a temporary solution to the problem, I propose a few simple and concrete suggestions the individual teacher can implement in their own class in Chapter 6.1.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectlesevitenskapnb_NO
dc.subjectliteracy studiesnb_NO
dc.subjectnorskdidaktikknb_NO
dc.subjectutdanningsvitenskapnb_NO
dc.subjectskrivingnb_NO
dc.subjecttilpasset opplæringnb_NO
dc.titleForfatterne i klasserommet. Tilpasset opplæring for ungdomsskoleelever med stort skrivetalentnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283nb_NO
dc.source.pagenumber1-90nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal