Pedagogiske lederes erfaringer med og forebygging av begynnende mobbeatferd i barnehagen.
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2451621Utgivelsesdato
2017-06-08Metadata
Vis full innførselSamlinger
Sammendrag
Studiens tema er barns begynnende mobbeatferd, og hvordan dette erfares og forebygges av fire pedagogiske ledere i barnehager. Teoretiske perspektiver som belyser temaets perspektiver og kompleksitet er begrepene vold eller mobbing (Isdal, Andreassen & Thilesen, 2003), mobbing i barnehagen (Falck, 2013 og Størksen, 2013), aggresjonsperspektivet (Roland, 2011 og Olweus, 1993), ulike tiltak som kan iverksettes som tidlig innsats (Tremblay, 2010), verdien av kunnskap (Storfjord & Storfjord, 1997), foreldresamarbeid (Roland, 1997), viktigheten av nærvær (Sandsmark, 2012), observasjon og kartlegging som verktøy (Myklebust, 2015), betydningen av vennskap og sosial kompetanse (Sandsmark, 2012), og den autoritative voksenrollen (Baumrind, 1991).
For å svare på undersøkelsens problemstilling har jeg benyttet meg av kvalitativt forskningsintervju av fire pedagogiske ledere. Fenomenet begynnende mobbeatferd synes å være et komplekst og sammensatt begrep. Begynnende mobbeatferd forstås som ondsinnet eller negative handlinger rettet mot en person over lengre tid. Det innebærer at et barn gjentatte ganger blir utestengt fra lek eller aktiviteter. Begynnende mobbeatferd kan, for noen av pedagogene, gjenkjennes ved å se at de negative handlingene har et mønster. De legger vekt på at det er viktig å ha både kunnskap og kompetanse innenfor feltet for å kunne håndtere denne problematikken. De pedagogiske lederne legger vekt på viktigheten av foreldresamarbeid, kunnskap og kompetanse innenfor feltet, relasjonsbygging og lek, nærvær og observasjon og kartlegging for å kunne hindre og forebygge mobbing blant barna. I tillegg opplever flere av pedagogene at det er for lite kunnskap og kompetanse innenfor barns begynnende mobbeatferd, noe som fører til at mobbeatferden blir vanskeligere å oppdage.
Beskrivelse
Master's thesis in Special education