Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorIdsøe, Ella Maria Cosmovici
dc.contributor.authorAndersen, Katrine Petersen
dc.date.accessioned2017-08-23T13:14:26Z
dc.date.available2017-08-23T13:14:26Z
dc.date.issued2017-06
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2451624
dc.descriptionMaster's thesis in Special educationnb_NO
dc.description.abstractDet er i dag flere læringssituasjoner i skolen som krever at elevene er sosialt aktive. Resultater og prestasjoner er ofte knyttet opp til gruppearbeid og fremføringer og elever som sliter sosialt kan oppleve det vanskelig å gjennomføre slike oppgaver. Det kan være flere årsaker til at elever sliter med sosiale relasjoner og forskning som jeg har referert til i denne oppgaven viser at det er en stor andel elever som er sosialt tilbaketrukne, men at flere av dem ofte ikke oppdages av læreren. Formålet med denne masteroppgaven var å se på hvordan lærere kan støtte elever som sliter med sosiale relasjoner. Følgende problemstilling ble formulert: Hvordan kan lærere støtte elever som sliter med sosiale relasjoner? Det ble i denne oppgaven benyttet kvalitativ forskningsmetode med semistrukturert intervju. Utvalget bestod av fem lærere med mye erfaring og nyttig kunnskap om emnet. Det ble brukt båndopptaker under intervjuene og etter lydfilene var transkribert, ble intervjuene kodet og analysert ved hjelp av dataprogrammet NVivo. Det ble tatt utgangspunkt i kategoriene identifisering, konsekvenser, tiltak og avsluttende spørsmål, hvor kategoriene var basert på 16 forskningsspørsmål. Hovedfunnene pekte på at lærerne opplevde at fokus på relasjonsbygging og læringsmiljø er grunnleggende for å støtte elever som sliter med sosiale relasjoner. Det kom også frem at lærerne savnet kunnskap om barn som sliter med sosiale relasjoner. Fokuset på denne elevgruppen bør være større både i utdanningsløpet for lærere, men også generelt i skolen.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;
dc.subjectspesialpedagogikknb_NO
dc.subjectsosiale relasjonernb_NO
dc.subjecttidlig tilknytningnb_NO
dc.subjectklasseledelsenb_NO
dc.subjectoptimalt læringsmiljønb_NO
dc.subjectrelasjonernb_NO
dc.subjectsosial kompetansenb_NO
dc.titleLærerens rolle i forhold til elever som sliter med sosiale relasjoner.nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282nb_NO
dc.source.pagenumber88nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel