Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorByrkjedal-Sørby, Liv Jorunn
dc.contributor.authorTorsen, Linda Therese
dc.date.accessioned2017-08-23T13:21:42Z
dc.date.available2017-08-23T13:21:42Z
dc.date.issued2017-06
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2451626
dc.descriptionMaster's thesis in Special educationnb_NO
dc.description.abstractTemaet for studien har vært mobbing, og tilskuernes rolle i forhold til fenomenet. Forskningsspørsmålet har vært «Hvordan kan man aktivisere medelever i kampen mot mobbing?». Hensikten med studien har vært å innhente informasjon om god praksis i forhold til problemstillingen. Målet har vært å gi et innblikk i hvilken rolle tilskuerne til mobbing kan ha i forhold til å forebygge og stoppe mobbing. I studien er det brukt kvalitativ forskningsmetode. Det er brukt semistrukturerte forskningsintervju for å innhente informasjon som kunne være relevant for problemstillingen. Informantene i denne studien var ansatte ved skoler med vedvarende lave mobbetall. Utvalget ble valgt på denne måten som et forsøk på å sikre informanter med god praksis å videreformidle. Resultatene fra studien er todelt. Første del handler om hvordan man kan tilrettelegge for et læringsmiljø hvor elevene aktivt tar avstand fra mobbingen. Her blir det lagt vekt på at lærere får en kompetanseheving og bevisstgjøring i forhold til mobbing og dens drivkrefter. Videre har studien pekt på autoritative lærere og relasjonsbygging som viktige prinsipp. Man kan også forplikte elevene til å ta aktivt avstand fra mobbing ved å engasjere de som klassestøtter, hvor de får i oppdrag å sette standard mot mobbing. Studien har videre pekt på at å bevisstgjøre elevene hvilke roller de tar, og gi de verktøykasser med forlag til hva de kan gjøre i mobbesituasjoner kan være nyttige redskap. Den andre delen av oppgaven peker på at foreldrene spiller en viktig rolle i forhold til hvilke rollemodeller de fremstår somnb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;
dc.subjectspesialpedagogikknb_NO
dc.subjectaggresjonnb_NO
dc.subjectproaktiv aggresjonnb_NO
dc.subjectmobbingnb_NO
dc.subjectmaktnb_NO
dc.subjecttilhørighetnb_NO
dc.subjecttilskuerenb_NO
dc.subjectaktiviseringnb_NO
dc.subjectlæringsmiljønb_NO
dc.subjectrelasjonernb_NO
dc.subjectklassestøtternb_NO
dc.subjectforeldresamarbeidnb_NO
dc.subjectutdanningsvitenskapnb_NO
dc.titleHvordan kan man aktivisere medelever i kampen mot mobbing?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282nb_NO
dc.source.pagenumber1-109nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel