dc.contributor.advisor | Byrkjedal-Sørby, Liv Jorunn | |
dc.contributor.author | Høle, Alexandra | |
dc.date.accessioned | 2017-08-24T09:02:25Z | |
dc.date.available | 2017-08-24T09:02:25Z | |
dc.date.issued | 2017-06 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2451709 | |
dc.description | Master's thesis in Special education | nb_NO |
dc.description.abstract | Denne studiens problemstilling er: “Hvordan kan lærere forebygge og håndtere eskalerende aggresjon?” Hensikten var å finne indikasjoner på hva som kan være god praksis i møte med elever som kan vise eskalerende aggresjon, og hvordan læreren kan unngå at situasjonen eskalerer til å bli en fysisk konflikt. Studien bygger på aggresjonsteori funnet hos blant annet Berkowitz og Dodge, samt Crick og Dodge sin SIP-modell.
Seks sosiallærere og spesialpedagoger deltok i semistrukturerte intervju. Informantene ble valgt ut fra et strategisk tilgjengelighetsutvalg, og kom fra seks ulike skoler. Samtlige har lang erfaring i skolen.
Informantene forstod aggresjon hovedsakelig som fysisk reaktiv aggresjon, og var noe usikre på de teoretiske begrepene og blandet disse sammen. Når det gjaldt å forebygge eskalerende aggresjon la informantene mest vekt på relasjonen mellom lærer og elev, men de fokuserte også på foreldresamarbeid og relasjonene mellom medelevene. Videre ble sosial kompetanse, det å være i forkant, og det å ha rutiner og struktur trukket frem som viktig.
Å håndtere eskalerende aggresjon er krevende, og informantene var enige om at det er en sårbar situasjon for alle involverte parter. Når en situasjon eskalerer, forklarte informantene at de ønsket å roe eleven ned og dempe konflikten før det blir fysisk aggresjon. Hvis konflikten blir fysisk, understreket informantene at de uansett prøver andre alternativer før de bruker tvang. De beskrev hvordan de opplever det å bruke tvang, og hvilke forhåndsregler skolen deres tar i en slik situasjon. Avslutningsvis skildrer informantene hvilke rutiner de har etter en fysisk konflikt er avsluttet. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | University of Stavanger, Norway | nb_NO |
dc.relation.ispartofseries | Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017; | |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.subject | spesialpedagogikk | nb_NO |
dc.subject | aggresjon | nb_NO |
dc.subject | håndtere aggresjon | nb_NO |
dc.subject | eskalerende aggresjon | nb_NO |
dc.subject | skole | nb_NO |
dc.subject | elev | nb_NO |
dc.subject | lærer | nb_NO |
dc.subject | forebygge aggresjon | nb_NO |
dc.subject | reaktiv aggresjon | nb_NO |
dc.subject | utdanningsvitenskap | nb_NO |
dc.title | Hvordan kan lærere forebygge og håndtere eskalerende aggresjon? | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 110 | nb_NO |