Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorPlischewski, Henning
dc.contributor.authorSørnes, Helena
dc.date.accessioned2017-08-24T09:03:56Z
dc.date.available2017-08-24T09:03:56Z
dc.date.issued2017-06-13
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2451710
dc.descriptionMaster's thesis in Special educationnb_NO
dc.description.abstractMobbing er et dagsaktuelt tema som har fått stor oppmerksomhet i skolen, men som det trengs mer oppmerksomhet og forskning på i barnehagen. I denne studien ble følgende problemstilling belyst: Hvilke forståelser har pedagoger om begynnende mobbeatferd i barnehagen? Teori om mobbing og aggresjon og forskning om mobbing i barnehage er studiens teoretiske rammeverk. I denne studien ble det benyttet kvalitativ metode. Utvalget bestod av fem pedagogiske ledere som jobbet med de eldste barna. Semistrukturert intervju ble benyttet for innhenting av empiri. Det kan tolkes som at pedagogene hadde en forståelse av at begrepet begynnende mobbeatferd og mobbing var det samme. Det kom frem at pedagogene hadde ulike forståelser av begrepet begynnende mobbeatferd. Noen av pedagogene vektla systematikk i handlingene mens andre vektla intensjon om å gjøre skade. Det kom også frem at pedagogenes forståelser av begrepet ikke nødvendigvis samsvarte med deres opplevelse av fenomenet i praksis, da de eksempelvis ikke opplevde at de samme barna ble utsatt for begynnende mobbeatferd over tid. Det kan tolkes som at pedagogene opplevde både fysisk, verbal og relasjonell begynnende mobbeatferd i barnehagen. Pedagogene fokuserte på individrettede årsaksforklaringer, mens miljøet ble utelatt. Pedagogene opplevde i liten grad at de hadde fått kunnskap om begynnende mobbeatferd i utdanningen eller kollektivt i barnehagen.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;
dc.rightsAttribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectspesialpedagogikknb_NO
dc.subjectmobbingnb_NO
dc.subjectbegynnende mobbeatferdnb_NO
dc.subjectutdanningsvitenskap
dc.titlePedagogers forståelser av begynnende mobbeatferd i barnehagennb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.source.pagenumber137nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel

Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NoDerivatives 4.0 Internasjonal