Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJakobsen, Arne
dc.contributor.authorSwan, David Andreas
dc.coverage.spatialMalawinb_NO
dc.date.accessioned2017-09-06T07:36:22Z
dc.date.available2017-09-06T07:36:22Z
dc.date.issued2017-06-12
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2453288
dc.descriptionMaster's thesis in Didactics of Mathematics for Primary Schoolnb_NO
dc.description.abstractThis study investigated Malawian schoolchildren’s attitudes towards mathematics. The following research questions were investigated in a Malawian context: 1. Which factors affect children’s attitudes towards mathematics in Malawi? 2. To what extent can the factors gender, age and grade/standard be used to generalize claims regarding students’ attitudes towards mathematics in Malawi? 3. How can teachers in Malawi facilitate various motivational factors in their mathematics teaching? This study viewed how different attitudes appear and how attitudes can affect learning outcomes. With a purpose of understanding attitudinal factors and how teachers can facilitate positive attitudes towards mathematics, this study investigated students’ attitudes towards mathematics in relation to their self-concept in mathematics, how they valued the subject of mathematics, how they enjoyed the subject of mathematics, and how their motivation towards the subject of mathematics was. By investigating differences in attitude in relation to gender, age and grade/standard, the research brought forward possible reasons for students’ differing attitudes towards mathematics. Students across grade/standard five, six, seven and eight at an urban school in Malawi participated in the study (N = 403). With a cross-sectional design, this study used a quantitative- and a qualitative approach. A questionnaire measuring students’ attitudes towards mathematics was used in accordance with an open ended question survey, interviews of the mathematics teachers, and observation of classroom lessons. Results revealed several factors affecting children’s attitudes towards mathematics. Gender was found not to affect students’ attitudes towards the subject, and age appeared to have a negative correlation with students’ enjoyment of mathematics. There were little statistically significant differences in the mean scores across the standards, but students labelled as “gifted” and “not gifted” revealed highly differing attitudes towards mathematics.nb_NO
dc.description.abstractDenne studien undersøkte malawiske skolebarns holdninger til matematikk. Følgende forskningsspørsmål ble undersøkt i en malawisk kontekst: 1. Hvilke faktorer påvirker elevers holdninger til matematikk i Malawi? 2. Til hvilken grad kan faktorene kjønn, alder og klassetrinn bli brukt for å generalisere påstander omkring elevers holdninger til matematikk i Malawi? 3. Hvordan tilrettelegger Malawiske lærere for ulike motivasjonsfaktorer i matematikk? Denne studien analyserte hvordan holdninger fremtrer og hvordan holdninger kan påvirke læringsutbytte. Med en hensikt om å forstå holdningsfaktorer og hvordan lærere kan tilrettelegge for positive holdninger i matematikk, undersøkte denne studien elevers holdninger til matematikk i relasjon til elevenes selvbilde i matematikk, hvordan de verdsetter matematikkfaget, hvordan de liker faget, og hvordan deres motivasjon til faget er. Ved å undersøke forskjeller i holdninger i forbindelse med kjønn, alder og klassetrinn foreslo denne undersøkelsen mulige årsaker til elevers ulike holdninger til matematikk. Elever i femte, sjette, sjuende og åttende klasse i en byskole i Malawi deltok i undersøkelsen (N = 403). Gjennom en tverrsnittsundersøkelse benyttet studien en kvantitativ- og en kvalitativ fremgangsmåte. Et spørreskjema for å måle elevers holdninger til matematikk ble benyttet sammen med et spørreskjema med åpne svar, intervju av matematikklærere og observasjoner i matematikktimer. Resultatene viste at flere ulike faktorer påvirker elevers holdninger til matematikk. Kjønn viste seg å ikke påvirke elevenes holdninger, og alder så ut til å ha en negativ sammenheng med hvordan elevene likte matematikkfaget. Det var få statistisk signifikante forskjeller i elevenes gjennomsnittscorer på tvers av klassetrinnene, men elever kategorisert som «begavede» og «ikke-begavede» viste store forskjeller i holdninger til matematikk.nb_NO
dc.language.isoengnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectMalawisk skolekontekstnb_NO
dc.subjectMalawinb_NO
dc.subjectMalawian school contextnb_NO
dc.subjectmathematics didacticsnb_NO
dc.subjectmathematics teachingnb_NO
dc.subjectmatematikkdidaktikknb_NO
dc.subjectgrunnskolenb_NO
dc.subjectutdanningsvitenskapnb_NO
dc.subjectholdninger til matematikknb_NO
dc.subjectholdningsfaktorernb_NO
dc.subjectholdningernb_NO
dc.subjectmatematikkundervisningnb_NO
dc.subjectmotivasjonnb_NO
dc.subjectattitudes towards mathematicsnb_NO
dc.subjectattitudesnb_NO
dc.subjectattitudinal factorsnb_NO
dc.subjectmathematics teachingnb_NO
dc.subjectmotivationnb_NO
dc.titleAn investigation of Malawian schoolchildren’s attitudes towards mathematicsnb_NO
dc.title.alternativeEn undersøkelse av malawiske skolebarns holdninger til matematikknb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283nb_NO
dc.source.pagenumber121nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal