Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorShalfawi, Shaher
dc.contributor.authorFischer, Martin
dc.date.accessioned2017-09-07T07:04:18Z
dc.date.available2017-09-07T07:04:18Z
dc.date.issued2017-06-12
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2453449
dc.descriptionMaster's thesis in sports and physical educationnb_NO
dc.description.abstractKroppsøvingsfagets formål er å inspirere til en fysisk aktiv livsstil og livslang bevegelsesglede. Likevel ser man en gradvis nedgang i elevers fysiske aktivitet gjennom årene på skolen. Denne oppgaven forsøker å belyse sammenhenger mellom læreratferd, motivasjon til kroppsøvingsfaget og fysisk aktivitet på fritiden på mellom- og ungdomstrinnet. Totalt 402 elever, 253 fra mellomtrinnet og 149 fra ungdomstrinnet, besvarte undersøkelsen med spørsmål om lærerens støtte av autonomi, kompetanse og tilhørighet, elevens selvbestemte motivasjon til kroppsøvingsfaget, og antall timer fysisk aktivitet utenom skoletid per uke. Resultatene viste en positiv sammenheng mellom lærerens autonomi- og kompetansestøtte, og motivasjon til kroppsøvingsfaget. Det ble også vist en positiv sammenheng mellom motivasjon til kroppsøvingsfaget og fysisk aktivitet på fritiden. Selvbestemt motivasjon var lavere for elevene på ungdomstrinnet enn mellomtrinnet, hovedsakelig forklart ved økte verdier i introjeksjonsregulering og ekstern regulering. Studien peker på viktigheten av lærerens behovsstøtte i å fremme selvbestemt motivasjon til kroppsøvingsfaget, noe som kan settes i sammenheng med økt fysisk aktivitet på fritiden.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectselvbestemmelsesteoriennb_NO
dc.subjectbehovsstøttenb_NO
dc.subjectmotivasjonnb_NO
dc.subjectkroppsøvingnb_NO
dc.subjectfysisk aktivitetnb_NO
dc.subjectutdanningsvitenskapnb_NO
dc.titleSelvbestemt motivasjon til kroppsøving og behovsstøtte på mellom- og ungdomstrinnetnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283nb_NO
dc.source.pagenumber58nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal