Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorSolheim, Oddny Judith
dc.contributor.authorRamm, Therese Svela
dc.date.accessioned2017-09-07T07:20:09Z
dc.date.available2017-09-07T07:20:09Z
dc.date.issued2017-06
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2453458
dc.descriptionMaster's thesis in Special Educationnb_NO
dc.description.abstractDenne oppgaven handler om bruken av lærerressurser på 1.-4. trinn, og om hvordan slike ressurser blir utnyttet i norskundervisningen på 1. trinn. Utgangspunktet var et ønske om å finne ut om Opplæringsloven § 1-3 Tilpassa opplæring og tidleg innsats blir fulgt. Her står det at det skal være en særlig høy lærertetthet i norsk og matematikk på 1-4. trinn, og at dette spesielt skal komme elever med svake ferdigheter i lesing og regning til gode. I løpet av våren 2016 innhentet jeg data gjennom to spørreundersøkelser, en til skoleledere og en til lærere som underviste i norsk på 1. trinn. Respondentene er hentet fra de 151 skolene som hadde takket ja til å bli en del av Two Teachers-studien fra og med høsten 2016. Det endelige utvalget ble de som besvarte hele undersøkelsen, og dette gjaldt 132 skoleledere og 68 lærere (henholdsvis 87 % og 60 % av bruttoutvalgene). Resultatene fra undersøkelsene indikerer at Opplæringslovens § 1-3 i hovedsak blir fulgt. Norsk og matematikk blir høyest prioritert når det gjelder bruk av lærerressurser, og det blir satt inn mer ressurser jo yngre elevene er. Undersøkelsene viste også at mange skoleledere er villige til oppgi sin lokale handlefrihet for å få økte ressurser til å redusere klassestørrelsene. Flertallet av skolelederne og lærerne mener at den ekstra lærerressursen utnyttes slik at den øker elevenes læringsutbytte. Lærerne rapporterer at undervisningen og elevenes atferd stort sett er bedre når de har en ekstra lærer enn når de har assistent, men forskjellene er ikke store. Undervisningen blir organisert noe ulikt avhengig av om det blir satt inn ekstra lærer eller assistent. Assistenter blir i større grad brukt til å holde ro i klasserommet, mens undervisningsansvaret oftere fordeles når det er to lærere.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectspesialpedagogikknb_NO
dc.subjectlærerressursernb_NO
dc.subjectlærertetthetnb_NO
dc.subjectgrunnskolennb_NO
dc.subjectklassestørrelsenb_NO
dc.subjecttolærerordningnb_NO
dc.subjectassistentnb_NO
dc.subjecttilpasset opplæringnb_NO
dc.subjecttidlig innsatsnb_NO
dc.titleOrganisering av lærerressurser på 1.-4. trinnnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282nb_NO
dc.source.pagenumber107nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal