Team Ingebrigtsen i skjæringsfeltet mellom dokumentar og infotainment
Master thesis

View/ Open
Date
2017-06Metadata
Show full item recordCollections
- Studentoppgaver (SV-IMS) [1446]
Abstract
Denne oppgaven har tatt for seg problemstillingen om NRK sin dokumentarserie Team Ingebrigtsen (2016) som operer i skjæringslinjen mellom dokumentar og infotainment.
Gjennom å forsøke å svare på denne problemstillingen, gjør oppgaven samtidig en reise i dokumentarens fjernsynshistorie og undersøker hvordan 90 tallets fjernsynsmarked har skapt underholdning av aktualitet. Ved å bruke dokumentarteori, intervjuer og analysere serien vil oppgaven sjanger bestemme serien Team Ingebrigtsen og hvorfor det er en dokusåpe, samt forsøke å forklare hvorfor reality fjernsynet er blitt en så populær fjernsynssjanger.
Analysen med utgangspunkt i denne kommunikasjonsmodellen har resultert i tre hovedfunn:
Budskapets autentisitet:
• Gjennom serien ønsker Ingebrigtsen fremstå på best mulig måte, samtidig vil de fremstå som autentiske?
• Oppfatter publikum dem som autentiske?
• Hva gjør produksjonen for å få deltakerne til å fremstå autentiske?
Troverdighet:
• Har fjernsynets bestrebelser etter seertall svekket troverdigheten til avsender?
• På hvilken måte behandler NRK sin troverdighet?
• Oppleves serien Team Ingebrigtsen som troverdig?
Publikums deltakelse:
• På hvilken måte er publikum med på å skape infotainment?
• På hvilken måte koder og dekoder publikum symbolene i serien?
• Hvordan oppfattes serien av publikum i rommet mellom virkelighet og fiksjon, hvor representasjon og refleksivitet blir visualisert?
• Hvilke virkemidler bruker NRK og produksjonen bak serien publikumsappell?
Oppgaven kan brukes til å forstå hvordan vi skal forholde oss til dagens reality tv, og hvordan publikum bruker reality serier refleksivt i sin egen hverdag.
Description
Master's thesis in Documentary production