dc.contributor.advisor | Diesen, Jan-Anders | |
dc.contributor.author | Vervik, Marius Hansson | |
dc.date.accessioned | 2017-10-05T08:24:59Z | |
dc.date.available | 2017-10-05T08:24:59Z | |
dc.date.issued | 2017-06 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2458607 | |
dc.description | Master's thesis in Documentary production | nb_NO |
dc.description.abstract | Denne oppgaven har tatt for seg problemstillingen om NRK sin dokumentarserie Team Ingebrigtsen (2016) som operer i skjæringslinjen mellom dokumentar og infotainment.
Gjennom å forsøke å svare på denne problemstillingen, gjør oppgaven samtidig en reise i dokumentarens fjernsynshistorie og undersøker hvordan 90 tallets fjernsynsmarked har skapt underholdning av aktualitet. Ved å bruke dokumentarteori, intervjuer og analysere serien vil oppgaven sjanger bestemme serien Team Ingebrigtsen og hvorfor det er en dokusåpe, samt forsøke å forklare hvorfor reality fjernsynet er blitt en så populær fjernsynssjanger.
Analysen med utgangspunkt i denne kommunikasjonsmodellen har resultert i tre hovedfunn:
Budskapets autentisitet:
• Gjennom serien ønsker Ingebrigtsen fremstå på best mulig måte, samtidig vil de fremstå som autentiske?
• Oppfatter publikum dem som autentiske?
• Hva gjør produksjonen for å få deltakerne til å fremstå autentiske?
Troverdighet:
• Har fjernsynets bestrebelser etter seertall svekket troverdigheten til avsender?
• På hvilken måte behandler NRK sin troverdighet?
• Oppleves serien Team Ingebrigtsen som troverdig?
Publikums deltakelse:
• På hvilken måte er publikum med på å skape infotainment?
• På hvilken måte koder og dekoder publikum symbolene i serien?
• Hvordan oppfattes serien av publikum i rommet mellom virkelighet og fiksjon, hvor representasjon og refleksivitet blir visualisert?
• Hvilke virkemidler bruker NRK og produksjonen bak serien publikumsappell?
Oppgaven kan brukes til å forstå hvordan vi skal forholde oss til dagens reality tv, og hvordan publikum bruker reality serier refleksivt i sin egen hverdag. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | University of Stavanger, Norway | nb_NO |
dc.relation.ispartofseries | Masteroppgave/UIS-SV-IMKS/2017; | |
dc.subject | dokumentarproduksjon | nb_NO |
dc.subject | dokumentarserie | nb_NO |
dc.title | Team Ingebrigtsen i skjæringsfeltet mellom dokumentar og infotainment | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Medievitenskap og journalistikk: 310 | nb_NO |