Ledestjerne eller tomme ord? Hvordan brukes visjoner av rektorene i Sandnesskolen?
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2459442Utgivelsesdato
2017-06Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (SV-IMS) [1267]
Sammendrag
Oppgavens mål har vært å beskrive hvordan rektorene i Sandnesskolen bruker visjoner i arbeidet sitt som skoleledere. I begrepet visjoner ligger både Sandnes kommunes fellesvisjon, «I sentrum for framtiden» og skolenes egne visjoner.
Dette fenomenet ble undersøkt ved å bruke en kombinasjon av kvalitativ og kvantitativ forskning, i form av spørreskjema og dybdeintervjuer. Spørreskjemaet ble sendt ut til samtlige rektorer i Sandnesskolen, mens intervjuene ble gjennomført med 6 rektorer.
I utgangspunktet tydet en gjennomgang av skolenes hjemmesider på at visjoner hadde liten plass på skolen. Ingen av skolene oppga kommunens visjon på sin hjemmeside. De fleste oppga sin egen visjon, men det var vanskelig å finne utdypende informasjon på hva som lå i visjonen som skolen hadde valgt. Kun seks av skolene hadde valgt å utdype hva visjonen betydde for skolen på sine nettsider.
I gjennomføringen av spørreundersøkelsen og intervjuene framkom det resultater og informasjon som likevel tyder på at visjoner blir brukt i betydelig grad av rektorene. Egen visjon ble brukt i langt større grad enn kommunens fellesvisjon. Et stort flertall av rektorene oppga at visjoner var nyttig som styringsverktøy for dem som ledere. Rektorene var opptatt av å skape eierskap til visjonen ved å legge til rette for medvirkning og refleksjon rundt visjonen i ansattgruppa. Å oversette visjonen til konkrete mål, og skape en kollektiv forståelse var også en viktig del av å skape en fungerende visjon for organisasjonen.
Undersøkelsens resultater samsvarer i stor grad med teoretiske perspektiver på hva som skal til for å skape en god visjon. Totalt sett kan de se ut som visjoner har en sterk plass i rektorgruppa i Sandnesskolen, og at rektorene er bevisst og reflekterte rundt hvordan visjoner kan bidra til å lede skolen.
Beskrivelse
Master's thesis in Change management