Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorOlsen, Karl Johan
dc.contributor.authorNymo, Siri Hermine Dahl
dc.date.accessioned2017-10-10T11:42:18Z
dc.date.available2017-10-10T11:42:18Z
dc.date.issued2017-06
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2459442
dc.descriptionMaster's thesis in Change managementnb_NO
dc.description.abstractOppgavens mål har vært å beskrive hvordan rektorene i Sandnesskolen bruker visjoner i arbeidet sitt som skoleledere. I begrepet visjoner ligger både Sandnes kommunes fellesvisjon, «I sentrum for framtiden» og skolenes egne visjoner. Dette fenomenet ble undersøkt ved å bruke en kombinasjon av kvalitativ og kvantitativ forskning, i form av spørreskjema og dybdeintervjuer. Spørreskjemaet ble sendt ut til samtlige rektorer i Sandnesskolen, mens intervjuene ble gjennomført med 6 rektorer. I utgangspunktet tydet en gjennomgang av skolenes hjemmesider på at visjoner hadde liten plass på skolen. Ingen av skolene oppga kommunens visjon på sin hjemmeside. De fleste oppga sin egen visjon, men det var vanskelig å finne utdypende informasjon på hva som lå i visjonen som skolen hadde valgt. Kun seks av skolene hadde valgt å utdype hva visjonen betydde for skolen på sine nettsider. I gjennomføringen av spørreundersøkelsen og intervjuene framkom det resultater og informasjon som likevel tyder på at visjoner blir brukt i betydelig grad av rektorene. Egen visjon ble brukt i langt større grad enn kommunens fellesvisjon. Et stort flertall av rektorene oppga at visjoner var nyttig som styringsverktøy for dem som ledere. Rektorene var opptatt av å skape eierskap til visjonen ved å legge til rette for medvirkning og refleksjon rundt visjonen i ansattgruppa. Å oversette visjonen til konkrete mål, og skape en kollektiv forståelse var også en viktig del av å skape en fungerende visjon for organisasjonen. Undersøkelsens resultater samsvarer i stor grad med teoretiske perspektiver på hva som skal til for å skape en god visjon. Totalt sett kan de se ut som visjoner har en sterk plass i rektorgruppa i Sandnesskolen, og at rektorene er bevisst og reflekterte rundt hvordan visjoner kan bidra til å lede skolen.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-SV-IMKS/2017;
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectvisjonernb_NO
dc.subjectverdiernb_NO
dc.subjectskoleledelsenb_NO
dc.subjectledelsenb_NO
dc.subjectlærende organisasjonernb_NO
dc.subjectmedvirkningnb_NO
dc.subjecteierskapnb_NO
dc.subjectendringsledelsenb_NO
dc.titleLedestjerne eller tomme ord? Hvordan brukes visjoner av rektorene i Sandnesskolen?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (SV-IMS) [1267]
    Master- og bacheloroppgaver i Endringsledelse / Kunst og kulturvitenskap / Samfunnssikkerhet / Dokumentarproduksjon

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal