I hvilken grad bidrar lederutvikling til merverdi ved effektivisering og omstilling i Sola kommune
Master thesis
View/ Open
Date
2017-06Metadata
Show full item recordCollections
- Studentoppgaver (SV-IMS) [1445]
Abstract
Denne avhandlingen studerer i hvilken grad et lederutviklingstiltak kan gi merverdi til et omstillingsprogram i Sola kommune. Lederutviklingsprogrammet inngår som en del av en
omstillings- og effektiviseringsstrategi som Sola kommune har valgt å kalle FFF (forenkling, forbedring og fornying). FFF skal stimulere til økt samspill mellom kommunen og innbyggerne, og rettes mot både tjenesteutvikling og interne prosesser.
Lederutviklingsprogrammets bidrag til merverdi studeres gjennom bruk av en effektkjede. Ved å dele lederutviklingstiltaket inn i fire faser - førsituasjon, tiltak, læring og praksis – skal det illustrere et forløp et lederutviklingstiltak kan ha. Gjennom å plassere data i de ulike fasene i effektkjeden er det et mål om å belyse både enkeltfasene men også hele kjedens bidrag til merverdi. Studien bygger på kvalitative undersøkelser, intervjuer og observasjoner.
Til å analysere dataene, benyttes to analytiske modeller, doktormodellen og motehandelmodellen. Modellene, og det teoretiske grunnlaget til denne studien, er hentet fra Kjell Arne Røviks bok
Den syke stat (1992). Doktormodellen og motehandelmodellen har utgangspunkt i hhv det rasjonelt-instrumentelle og det nyinstitusjonalistiske organisasjonsperspektiv. Ved å studere lederutviklingstiltaket i lys av disse to perspektivene er målet å klargjøre hvilke perspektiv som utforming og gjennomføring av et lederutviklingstiltak bygger på hvilket grunnlag perspektivene bidrar til å gi lederutviklingstiltakene merverdi.
Resultatene av studien kan ikke verifisere at det er en klar sammenheng mellom lederutviklingstiltaket og bidrag til merverdi, i forståelsen FFF. Gjennom å studere lederutviklingstiltaket i lys av effektkjeden, har dette vist hvor viktig det er å ha utformet tydelige mål og hensikt med lederutviklingstiltak, samt å konkretisere forventninger til læring og praksis.
Det å bruke tid til å etablere en forståelse for hvorfor lederutviklingstiltaket gjennomføres, og gjøre små sjekkpunkt underveis for å sørge for at lederne er koblet på, vil øke sannsynligheten for at lederutviklingstiltaket bidrar til merverdi.
Description
Master's thesis in Change management