Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRøvik, Kjell Arne
dc.contributor.authorSamsonsen, Sonja Ursula
dc.date.accessioned2017-10-11T09:11:19Z
dc.date.available2017-10-11T09:11:19Z
dc.date.issued2017-06
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2459572
dc.descriptionMaster's thesis in Change managementnb_NO
dc.description.abstractDenne avhandlingen studerer i hvilken grad et lederutviklingstiltak kan gi merverdi til et omstillingsprogram i Sola kommune. Lederutviklingsprogrammet inngår som en del av en omstillings- og effektiviseringsstrategi som Sola kommune har valgt å kalle FFF (forenkling, forbedring og fornying). FFF skal stimulere til økt samspill mellom kommunen og innbyggerne, og rettes mot både tjenesteutvikling og interne prosesser. Lederutviklingsprogrammets bidrag til merverdi studeres gjennom bruk av en effektkjede. Ved å dele lederutviklingstiltaket inn i fire faser - førsituasjon, tiltak, læring og praksis – skal det illustrere et forløp et lederutviklingstiltak kan ha. Gjennom å plassere data i de ulike fasene i effektkjeden er det et mål om å belyse både enkeltfasene men også hele kjedens bidrag til merverdi. Studien bygger på kvalitative undersøkelser, intervjuer og observasjoner. Til å analysere dataene, benyttes to analytiske modeller, doktormodellen og motehandelmodellen. Modellene, og det teoretiske grunnlaget til denne studien, er hentet fra Kjell Arne Røviks bok Den syke stat (1992). Doktormodellen og motehandelmodellen har utgangspunkt i hhv det rasjonelt-instrumentelle og det nyinstitusjonalistiske organisasjonsperspektiv. Ved å studere lederutviklingstiltaket i lys av disse to perspektivene er målet å klargjøre hvilke perspektiv som utforming og gjennomføring av et lederutviklingstiltak bygger på hvilket grunnlag perspektivene bidrar til å gi lederutviklingstiltakene merverdi. Resultatene av studien kan ikke verifisere at det er en klar sammenheng mellom lederutviklingstiltaket og bidrag til merverdi, i forståelsen FFF. Gjennom å studere lederutviklingstiltaket i lys av effektkjeden, har dette vist hvor viktig det er å ha utformet tydelige mål og hensikt med lederutviklingstiltak, samt å konkretisere forventninger til læring og praksis. Det å bruke tid til å etablere en forståelse for hvorfor lederutviklingstiltaket gjennomføres, og gjøre små sjekkpunkt underveis for å sørge for at lederne er koblet på, vil øke sannsynligheten for at lederutviklingstiltaket bidrar til merverdi.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectdoktormodellnb_NO
dc.subjectmotehandelmodellnb_NO
dc.subjectrasjonelt-instrumentelt organisasjonsteoretisk perspektivnb_NO
dc.subjectnyinstitusjonelt organisasjonsteoretisk perspektivnb_NO
dc.subjectlederutviklingnb_NO
dc.subjectendringsledelsenb_NO
dc.titleI hvilken grad bidrar lederutvikling til merverdi ved effektivisering og omstilling i Sola kommunenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (SV-IMS) [1267]
    Master- og bacheloroppgaver i Endringsledelse / Kunst og kulturvitenskap / Samfunnssikkerhet / Dokumentarproduksjon

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal