Konkurransefortrinn i nedgangskonjunktur
Master thesis
Permanent lenke
http://hdl.handle.net/11250/2464682Utgivelsesdato
2017-05Metadata
Vis full innførselSamlinger
- Studentoppgaver (SV-IMS) [1267]
Sammendrag
Hensikten med oppgaven har vært å utforske hvordan aktørers konkurransefortrinn ble påvirket i en nedgangskonjunktur. Aktører som opplever effektene av en fallende oljepris både direkte og indirekte. Hensikten var å forstå hvordan dette påvirker konkurransefortrinn, ved å se nærmere på hvordan aktørene håndterte reduksjon i etterspørselen.
Forskningsmetoden som ble benyttet var eksplorativ med kvalitative dybdeintervju. De empiriske funnene i studien er basert på 12 dybdeintervju av lokale ledere i bedrifter med tilhørighet i Stavangerregionen.
Gjennom de kvalitative intervjuene avdekket vi hvilke endringstiltak og handlinger de ulike selskapene hadde utført. Markedet har tvunget aktører til å redusere kostnadsnivåer som har resultert i endringstiltak som nedbemanninger, permitteringer, lønnsreduksjon, sluttpakker og implementering av nye arbeidsprosesser. Tross dette, anser intervjuobjektene seg selv som like konkurransedyktige i et tøffere marked.
Resultatene fra undersøkelsen avdekket at alle aktørene mente konkurransen i markedet har økt. Samtidig anser aktørene seg som like konkurransedyktige som før. Det kommer frem at konkurransefortrinn skapes på grunnlag av aktørenes kompetanse og ressursbase. Vi observerte at ingen av intervjuobjektene måler konkurransefortrinn med samme måleparametere. I tillegg så vi at det kan bli utfordrende for aktørene å opprettholde de positive effektene som de mener å ha oppnådd på lengre sikt. Fordi kompetanse og ressursbasen er noe av det viktigste grunnlaget for konkurransefortrinn, bør det fokuseres på å investere i human kapital. Det kan gjøres ved tilegning av ny relevant kompetanse, og ved å ivareta og utvikle eksisterende kompetanse. For å opprettholde og bygge konkurransefortrinn i nedgangstider, mener vi det er essensielt å forankre endringstiltak gjennom de ansatte i organisasjonen. Konkurransefortrinn burde måles basert på egne parameter og ved ekstern aktør, hvor resultatene sammenlignes for å skape et bedre beslutningsgrunnlag.
Beskrivelse
Master's thesis in Business administration: Executive MBA