Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJørgensen, Kjell
dc.contributor.authorKarlsson, Lena
dc.contributor.authorGjeruldsen, Henrik
dc.date.accessioned2017-11-07T13:22:56Z
dc.date.available2017-11-07T13:22:56Z
dc.date.issued2017-05
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2464682
dc.descriptionMaster's thesis in Business administration: Executive MBAnb_NO
dc.description.abstractHensikten med oppgaven har vært å utforske hvordan aktørers konkurransefortrinn ble påvirket i en nedgangskonjunktur. Aktører som opplever effektene av en fallende oljepris både direkte og indirekte. Hensikten var å forstå hvordan dette påvirker konkurransefortrinn, ved å se nærmere på hvordan aktørene håndterte reduksjon i etterspørselen. Forskningsmetoden som ble benyttet var eksplorativ med kvalitative dybdeintervju. De empiriske funnene i studien er basert på 12 dybdeintervju av lokale ledere i bedrifter med tilhørighet i Stavangerregionen. Gjennom de kvalitative intervjuene avdekket vi hvilke endringstiltak og handlinger de ulike selskapene hadde utført. Markedet har tvunget aktører til å redusere kostnadsnivåer som har resultert i endringstiltak som nedbemanninger, permitteringer, lønnsreduksjon, sluttpakker og implementering av nye arbeidsprosesser. Tross dette, anser intervjuobjektene seg selv som like konkurransedyktige i et tøffere marked. Resultatene fra undersøkelsen avdekket at alle aktørene mente konkurransen i markedet har økt. Samtidig anser aktørene seg som like konkurransedyktige som før. Det kommer frem at konkurransefortrinn skapes på grunnlag av aktørenes kompetanse og ressursbase. Vi observerte at ingen av intervjuobjektene måler konkurransefortrinn med samme måleparametere. I tillegg så vi at det kan bli utfordrende for aktørene å opprettholde de positive effektene som de mener å ha oppnådd på lengre sikt. Fordi kompetanse og ressursbasen er noe av det viktigste grunnlaget for konkurransefortrinn, bør det fokuseres på å investere i human kapital. Det kan gjøres ved tilegning av ny relevant kompetanse, og ved å ivareta og utvikle eksisterende kompetanse. For å opprettholde og bygge konkurransefortrinn i nedgangstider, mener vi det er essensielt å forankre endringstiltak gjennom de ansatte i organisasjonen. Konkurransefortrinn burde måles basert på egne parameter og ved ekstern aktør, hvor resultatene sammenlignes for å skape et bedre beslutningsgrunnlag.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-SV-IMKS/2017;
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectstrateginb_NO
dc.subjectkonkurransefortrinnnb_NO
dc.subjectnedgangskonjunkturnb_NO
dc.subjectøkonominb_NO
dc.subjectadministrasjonnb_NO
dc.titleKonkurransefortrinn i nedgangskonjunkturnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (SV-IMS) [1267]
    Master- og bacheloroppgaver i Endringsledelse / Kunst og kulturvitenskap / Samfunnssikkerhet / Dokumentarproduksjon

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal