Show simple item record

dc.contributor.advisorKruke, Bjørn Ivar
dc.contributor.authorNordahl, Linn Mari
dc.date.accessioned2018-01-19T12:16:03Z
dc.date.available2018-01-19T12:16:03Z
dc.date.issued2017-10
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2478357
dc.descriptionMaster's thesis in Risk management and Societal Safetynb_NO
dc.description.abstractMasteroppgaven er gjennomført i samarbeid med to videregående skoler i Rogaland og representanter fra fylkeskommunen. Førsteamanuensis Bjørn Ivar Kruke har vært veileder under studien. Formålet med oppgaven var å se nærmere på om det forebyggende arbeidet mot mobbing som skolene gjør var preget av en sikkerhetskultur. Problemstillingen trådte fram på grunnlag av de mange medieoppslag om mobbing de siste årene og myndighetenes nye lovendring, «mobbeloven». Forskningsområdet har i denne oppgaven vært videregående skoler i Rogaland og deres arbeid mot mobbing. Det er brukt en kvalitativ forskningsmetode og i den sammenheng foretatt 8 intervjuer med 12 informanter samt utført flere dokumentanalyser. Funnene kommet fram av studien viser at skolene har forbedringspotensial når en snakker om både forebyggende arbeid og sikkerhetskulturen. En ser at sikkerhetskulturen preger det forebyggende arbeidet, men at det forebyggende arbeidet ville blitt bedret dersom de hadde fokusert mer på sikkerhetskulturen. Nulltoleranse mot mobbing er kommer inn i loven og kan bidra til å prege sikkerhetskulturen i positiv retning. Likevel er det for tidlig å si noe om effekten av lovendringen. Effektene av mobbing kan være katastrofale. Den som blir mobbet kan oppleve angst, depresjon og i verste tilfellet ha et ønske om stanse mobbingen ved å ta livet av dem som står ansvarlig. Rapportering virker å fungere fint ved begge skolene ved at de har tilgjengelige personer som både elever og lærere synes å ha tillit til. Elever og lærere har også en oppfatning av at det i de fleste tilfeller blir utøvd rettferdighet overfor dem. Fleksibiliteten virker ved noen tilfeller å være god, mens ved andre tilfeller svært sentraliserende. Det skolene skårer lavest på er ønsket om læring, da det ikke er krav om at lærerne skal kurses. Kursene er tilgjengelige, men frivillige. Sikkerhetskulturen preger det forebyggende arbeidet. Skolene vil ha mye igjen for å fokusere på sikkerhetskulturen og øke kollektiviteten rundt dette arbeidet for å skape en felles forståelse rundt problemet.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-SV-IMKS/2017;
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectrisikostyringnb_NO
dc.subjectsikkerhetsledelsenb_NO
dc.subjectsamfunnssikkerhetnb_NO
dc.subjectmobbingnb_NO
dc.subjectbullyingnb_NO
dc.titleForebygging av mobbing i videregående skoler i Rogalandnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200nb_NO


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

  • Studentoppgaver (SV-IMS) [1267]
    Master- og bacheloroppgaver i Endringsledelse / Kunst og kulturvitenskap / Samfunnssikkerhet / Dokumentarproduksjon

Show simple item record

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Except where otherwise noted, this item's license is described as Navngivelse 4.0 Internasjonal