Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorDessingué, Alexandre
dc.contributor.authorRoth, Bjørnar
dc.date.accessioned2018-07-04T07:41:47Z
dc.date.available2018-07-04T07:41:47Z
dc.date.issued2018-05-18
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2504248
dc.descriptionMaster's thesis in History didacticsnb_NO
dc.description.abstractFormålet med masteroppgaven er å finne ut i hvilken grad bruken av det historiske videospillet Valiant Hearts gir økt motivasjon og utvikle historisk tenkning hos elever. Forskningsprosjektet er gjennomført i en 9.klasse med 11 elever. Valiant Hearts bruker første verdenskrig som historisk setting. I videospillet opplever vi første verdenskrig gjennom fire personer. I løpet av krigen blir de fire ført sammen og skilt fra hverandre igjen av krigens herjinger. Masteroppgaven beskriver hvordan Valiant Hearts påvirker elevenes motivasjon og deres historiske tenkning. Derfor har elevene kun anvendt seg av videospill i forskningsprosjektet, de har ikke hatt oppgaver eller andre læringsmidler i bruk. Undervisningsopplegget varte i seks skoletimer, der de fikk spille videospillet i samtlige timer. Denne masteroppgaven er en casestudie med en kvalitativ forskningstilnærming. Empirien er innhentet gjennom individuelle intervju. Det har blitt utført to intervjumøter. Ett intervjumøte før elevene spiller Valiant Heart og ett intervjumøte etter de har spilt. Grunnen til dette er for å kartlegge hvilke kunnskaper og egenskaper elevene besitter før vi spiller Valiant Hearts, og dermed kunne skissere en form for utvikling til det andre intervjumøte. Det ble utført observasjon av alle timene. Her hadde jeg en rolle som «deltaker som observatør». Dette innebærer at det oppsto en relasjon mellom elevene og meg, hvor jeg var tilstede i klasserommet og tilgjengelig for dem. Forskningsprosjektet medførte ikke meldeplikt. Derfor har det vært viktig å ivareta elevenes anonymitet. Teorien som har blitt brukt i masteroppgaven kan deles i to hovedemner; motivasjon og historisk tenkning. Motivasjon har blitt delt opp i indre og ytre motivasjon. Innenfor motivasjon har jeg også benyttet meg av en selvbestemmelse-teori utformet av Richard Ryan og Edward Deci (2000). Jeg har benyttet meg av Peter Seixas (2013) og den kanadiske” skolen” sin tilnærming mot historisk tenkning. De deler opp historisk tenkning i seks konsepter som i denne masteroppgaven fungerer som et analytisk redskap for finne ut om elevene utvikler sin historiske tenkning. Forskningsfunnene i mitt forskningsprosjekt viser at elevene kan virke motiverte med bruken av videospillet Valiant Hearts. Det kan antydes at flere av elevene har både en indre og en ytre motivasjon under videospilløktene. Det kan også se ut til at forskningsfunnene med historisk tenkning viser at elevene tilegner seg kunnskap om første verdenskrig gjennom Valiant Hearts. Det kan virke som dette er med på å utvikle historisk tenkning hos noen elever.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IKS/2018;
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjecthistoriedidaktikknb_NO
dc.subjecthistorisk tenkningnb_NO
dc.subjectmotivasjonnb_NO
dc.subjectvideospillnb_NO
dc.title“Mellom skyttergravene så var det noe som ble kalt ingenmannsland” – En casestudie som undersøker om elever får økt motivasjon og utvikler historisk tenkning, ved bruk av videospillet Valiant Heartsnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283nb_NO
dc.subject.nsiVDP::Humaniora: 000::Historie: 070nb_NO
dc.source.pagenumber1-130nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal