Utfordringer i mellomspråkstekster
Master thesis

View/ Open
Date
2018-05-23Metadata
Show full item recordCollections
- Student papers (HF-IKS) [926]
Abstract
Temaet for denne masteravhandlingen er utfordringer i mellomspråkstekster. Problemstillingen oppgaven er basert på, er: Hvilke utfordringer har minoritetsspråklige elever i skriving av tekster i norskfaget, og hvordan kan vi møte disse utfordringene?
Metoden som er brukt, er kvalitativ og er basert på materiale fra to minoritetsspråklige elever på Vg1 yrkesfag. Det utvalgte tekstmaterialet består av to elevtekster som er skrevet i norskfaget. Ved å analysere to narrative tekster har jeg undersøkt hvilke utfordringer som møter de to utvalgte elevene i skrivingen.
Resultatet av analysen indikerer at de største utfordringene i skrivingen handler om at elevene er andrespråksskrivere. Elevene mestrer å bruke flere narrative kjennetegn i tekstene sine. Det er flest språklige utfordringer som opptrer i tekstene deres, særlig grammatiske utfordringer. I tekstene kan det antas at noen av de språklige utfordringene har sammenheng med morsmålspåvirkning. Dette blir drøftet underveis i analysen. Innslag av muntlighet viser seg også til en viss grad. I tillegg kan det spores utfordringer på strukturnivå, både på makro- og mikronivå.
For å svare på den siste delen av problemstillingen, har jeg foreslått aktuelle tiltak basert på de ulike utfordringene som viser seg i tekstene.
Description
Master's thesis in Literacy studies