Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorNicolaysen, Bjørn Kvalsvik
dc.contributor.authorChristensen, Christine
dc.date.accessioned2018-07-04T11:26:38Z
dc.date.available2018-07-04T11:26:38Z
dc.date.issued2018-05
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2504336
dc.descriptionMaster's thesis in Literacynb_NO
dc.description.abstractDenne masteravhandlingen har til hensikt å belyse hvordan oppgavedesign kan inviterer til autentisk enasjement. Gjennom å undersøke elevers felles lesning av en roman av Lars Mæhle, FUCK OFF I LOVE YOU (2012) har intensjonen vært å sette et flomlys inn på elevers faktiske resepsjon og hvordan leseferdigheter viser seg i praksis. Studien ble gjennomført i to 10.klasser og presenterer en empirisk undersøkelse av hvordan 15-16-åringer leser en litterær tekst. Datamaterialet består av leselogger og annet skriftlig materiale som prøvebesvarelser, dikt og refleksjonstekster fra perioden leseprosjektet varte. Oppgaven utforsker hva som gjør at elevene opplever et engasjement gjennom å belyse hvordan de skaper mening gjennom identifikasjon, innlevelse og refleksjon. Den undersøker hvilke lesemåter som trer frem og hvordan elevene posisjonerer seg som lesere. Hensikten er å få kunnskap som kan vise hvordan en kan utforme en litteraturundervisning som legger til rette for utvikling av litterær forståelse. Lesemåtene, som kommer frem av materialet, belyser hvordan litterær ferdighet viser seg i praksis. I tillegg undersøker denne masteravhandlingen hva eleven selv rapporterer om hva som skaper læring og forståelse i dette leseprosjektet. Et sentralt funn er at når eleven opplever seg som deltakende i aktiviteten og meningsskapingen utvikles et autentisk engasjement. Et annet funn er at det er store ulikheter i lesemåter. Disse viser seg i kunnskap om hva det vil si å lese på en litterær tekst og viser at denne ferdigheten må og kan eksplisitt læres i en sosial praksis i klasserommet. Samtidig handler også lesekompetanse om holdninger og hvordan en ser seg selv som lærende elev, eller ikke. Det kommer også klart fram av hva elevene selv rapporterer at elevens opplevelse av mestring av situasjon og språk utvikler elevens identitet som leser. Prosjektet har overbevist meg om at elevenes engasjement utvikles gjennom å få love til å utrykke seg skriftlig for så å møte andres lesning. Litterære leseferdigheter utvikles gjennom å lese, skrive og samtale om teksten, og det å dele sin resepsjon av teksten er utviklende og engasjerende for både såkalte sterke og svake elever. Individuelt arbeid der en formulerer sine respsjoner er viktig for kvalitet på diskusjon og i tillegg uttrykker elevene at det har vært viktig med en annen type aktivitet enn sakpreget skriving. Denne mer visuelle og frie meddiktningen kan være tegning, dramatisering og dikting.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IKS/2018;
dc.subjectlesevitenskapnb_NO
dc.subjectliteracynb_NO
dc.subjectskjønnlitteraturnb_NO
dc.subjectungdomnb_NO
dc.subjectlesemåternb_NO
dc.subjectengasjementnb_NO
dc.subjectlitterære samtalernb_NO
dc.subjectarbeidsmåternb_NO
dc.titleEn roman som klassens utfordring – en studie av 10.klassingers lesning av en felles romannb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Humanities: 000::Literary disciplines: 040nb_NO
dc.source.pagenumber104nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel