Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorRussdal-Hamre, Brit-Helen
dc.contributor.authorOttosen, Trine
dc.date.accessioned2018-07-04T11:32:36Z
dc.date.available2018-07-04T11:32:36Z
dc.date.issued2018-05
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2504338
dc.descriptionMaster's thesis in Literacy studiesnb_NO
dc.description.abstractI denne masteravhandlingen har jeg undersøkt hvordan emojier påvirker språk og kontekst i skriftlig-muntlige digitale kommunikasjonsformer. Emojier er digitale symboler som har piktogramfunksjon og ideogramfunksjon, siden de kan representere følelser, idéer, begivenheter og objekter. Emojier brukes i skriftlig-muntlige digitale kommunikasjonsformer ved hjelp av emoji-tastatur som finnes på ulike digitale enheter. Med skriftlig-muntlig digitale kommunikasjonsformer mener jeg den formen for kommunikasjon som foregår gjennom digitale enheter som datamaskin, smarttelefon og nettbrett. Undersøkelsen ser på kommunikasjon gjennom ulike medium som e-post, nettprat og SMS. Et kjennetegn ved slike kommunikasjonsformer, er at de paralingvistiske signalene som man har i andre former for muntlig kommunikasjon, forsvinner. Masteravhandlingens teoretiske rammeverk tar utgangspunkt i sosialsemiotikk, multimodalitetsteori og språkhandlingsteori. Jeg har brukt kvantitativ metode, spørreundersøkelse, til å samle inn prosjektets empiri. Funnene blir analysert og diskutert ved bruk av tre analysekategorier. Analysekategori A drøfter hvordan emojier brukes av undersøkelsens deltakere. Analysekategori B vurderer avvik og likheter mellom operativsystemene iOS og Android i design av de emojiene undersøkelsen har tatt utgangspunkt i, og ser dette i lys av hvordan deltakerne i prosjektet forstår emojiene. I tillegg diskuteres eventuelle avvik mellom design og emojienes offisielle navn, gitt av The International Organization of Standardization. Analysekategori B drøfter også undersøkelsens funn i lys av semiotikk og sosialsemiotikk. Analysekategori C vurderer emojienes funksjon som multimodale språkhandlinger, og diskuterer forholdet mellom verbaltekst og emoji. På bakgrunn av analysene, argumenterer jeg for at emojienes funksjon, i stor grad, er tillegg til verbaltekst i skriftlig-muntlige digitale kommunikasjonsformer. Emojiene er også med på å avklare kontekst i denne typen kommunikasjon. Analysene argumenterer for at modalitetene verbaltekst og emoji utfyller hverandre, men at multimodalitet innebærer en risiko for forvirring og misforståelser. Slike misforståelser kan oppstå i tilfeller der modalitetene ikke samsvarer i meningsinnhold. Funnene peker også på at kulturelle og sosiale erfaringer påvirker menneskers forståelse og bruk av emojier, og at dette i noen tilfeller kan føre til ulik forståelse mellom personer i en kommunikasjonssituasjon. Analysene argumenterer også for at potensialet for misforståelser mellom operativsystemene iOS og Android er tilstede, siden designavviket i noen tilfeller er stort.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IKS/2018;
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjecthulemalerinb_NO
dc.subjectPuck Magazinenb_NO
dc.subjectHarvey Ballnb_NO
dc.subjectUnicodenb_NO
dc.subjectGunther Kressnb_NO
dc.subjectRobert Hodgenb_NO
dc.subjectAustinnb_NO
dc.subjectSearlenb_NO
dc.subjectmultimodalitetnb_NO
dc.subjectsosialsemiotikknb_NO
dc.subjectsemiotikknb_NO
dc.subjectspråkhandlingsteorinb_NO
dc.subjectPierre Bourdieunb_NO
dc.subjectkapitalteorinb_NO
dc.subjectkulturelle- og sosiale erfaringernb_NO
dc.subjectSkovholtnb_NO
dc.subjectiOSnb_NO
dc.subjectAndroidnb_NO
dc.subjectSamsungnb_NO
dc.subjectkommunikasjonnb_NO
dc.subjectliteracy studiesnb_NO
dc.subjectemojinb_NO
dc.subjectemotikonnb_NO
dc.subjectlesevitenskapnb_NO
dc.titleHvorfor bruker du den emojien der!? En studie av menneskers bruk og forståelse av emoji(er)nb_NO
dc.title.alternativeWhy do you use that emoji there!? A study of peoples use and understanding of emoji(s)nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Humanities: 000::Literary disciplines: 040nb_NO
dc.source.pagenumber10-102nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal