Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorVestad, Lene
dc.contributor.authorJohansen, Anne Marit
dc.date.accessioned2018-08-09T12:01:38Z
dc.date.available2018-08-09T12:01:38Z
dc.date.issued2018-06-06
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2508256
dc.descriptionMaster's thesis in Special educationnb_NO
dc.description.abstractSammendrag Denne studiens tema er relasjonens betydning for de stille elevenes læring i 1.klasse. Studiens mål er å undersøke opplevelser, refleksjoner og erfaringer til kontaktlærere i 1.klasse. Studien har et systemperspektiv med en helhetlig forståelse av de stille elevenes muligheter for læring. «Alle elever har rett til et trygt og godt skolemiljø som fremjar helse, trivsel og læring» (Opplæringslova, 2017). I denne sammenhengen vokste det frem en problemstilling som jeg ønsket å se på: Hva er det lærerne vektlegger i sin relasjon til de stille elevene som gir mulighet for læring? Begrepet læring i denne studien bygger på et sosiokulturelt perspektiv og handler om samspillet mellom de kulturelle aktivitetene og individene. Menneskers mulighet for læring og den intellektuelle kapasiteten må ses sammen med omgivelsene og ikke begrenset av den mentale og biologiske utrustningen vi er født med. Relasjonen mellom elev og lærer har en grunnleggende rolle for elevers sosioemosjonelle og faglige utvikling. De stille elevene er mindre deltagende og kan få redusert sine muligheter for å dra nytte av de sosiale læringsaktivitetene i skolen. En god relasjon mellom elev og lærer vil være påvirket av eksterne faktorer og dermed vil systemperspektivet være av betydning for de stille elevenes mulighet for læring. Denne studien har en kvalitativ tilnærming hvor det er benyttet semistrukturert kvalitativt forskningsintervju som verktøy for innsamling av data. Fortolkende fenomenologisk analyse (Interpretative Phenomenological Analysis, IPA) er studiens metodiske tilnærming. Det er foretatt et strategisk utvalg som består av 4 kontaktlærere i 1.klasse. Studiens funn indikerer at kontaktlærerne vektlegger samspill i omgivelsene som betydning for de stille elevenes læring. Som en del av omgivelsene vektlegger de egen rolle som betydningsfull, noe som er tolket som både en beskyttelsesfaktor og som en risikofaktor. I et systemperspektiv viser også enkelte av funnene at skolekultur og foreldresamarbeid har betydning for hvorvidt de stille elevene gis mulighet til å motta den tilrettelegging i skolemiljøet de kan ha behov for. Studiens funn indikerer også at skolekulturen og foreldresamarbeid kan påvirke kvaliteten på relasjonen mellom en stille elev og lærer.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectrelasjonernb_NO
dc.subjectlæringnb_NO
dc.subjectsystemperspektivnb_NO
dc.subjectutdanningsvitenskapnb_NO
dc.subjectspesialpedagogikknb_NO
dc.titleRelasjonens betydning for de stille elevenes læringnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal