Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorØverland, Klara
dc.contributor.authorNilssen, Kristine
dc.date.accessioned2018-08-09T12:46:24Z
dc.date.available2018-08-09T12:46:24Z
dc.date.issued2018-06-12
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2508271
dc.descriptionMaster´s thesis in Special educationnb_NO
dc.description.abstractDenne studiens forskningsspørsmål er: «Hvilke erfaringer har lærere og spesialpedagoger med gutters sosiale kompetanse i skolen, og dens påvirkning på klassen som sosialt system? Hvilke tiltak bruker de for å fremme sosial kompetanse og hvordan opplever de dette arbeidet?» Hensikten var å øke bevisstheten rundt hvordan lærere og spesialpedagoger erfarer og opplever arbeidet med guttenes sosiale utfordringer i skolen. Dette i håp om å oppdage eventuelle ulike erfaringer hos lærere og spesialpedagoger, og å finne mønstre av gode praksiser og erfaringer som andre pedagoger og spesialpedagoger kan få nytte av. Studien bygger på Terje Ogden og Gresham og Elliott sine teorier om sosial kompetanse og sosiale ferdigheter. Bronfenbrenners utviklingsøkologiske modell og Erling Roland sin forståelse av elevkollektivet, samt Baumrind sine teorier knyttet til lærerrollen som danner grunnlaget i tiltaksdelen for å fremme sosial kompetanse. Forskningsspørsmålet ble undersøkt gjennom kvalitative forskningsintervju med tre lærere, en spesialpedagog og en miljøterapeut, med både lang og kort arbeidserfaring. Utvalget er et strategisk tilgjengelighetsutvalg fra tre ulike skoler i Rogaland. Funnene viser at samtlige har grunnleggende samme forståelse av at guttenes sosiale kompetanse er avhengig av guttenes kognitive utgangspunkt og lærte ferdigheter i det de begynner på skolen. Det erfares at manglende sosial kompetanse kommer til uttrykk ved eksternaliserende og internaliserende atferd hvor guttene viser utfordringer i ulike sosiale ferdigheter. Samtidig erfarer samtlige lærere og spesialpedagoger at gutter med manglende sosial kompetanse har påvirkning på læringsmiljøet og viser utfordringer knyttet til sosial interaksjon og relasjonsbygging med medelever hvor de gjerne kan ta på seg ulike sosiale roller som klovn, negativ lederrolle eller en usynlig rolle. Funn antyder at informantene setter inn ulike tiltak for å fremme sosial kompetanse både i klassen, for gutter med eksternaliserende atferd og for gutter med internaliserende atferd som går ut på å øke deres sosiale forståelse. Funn viser at samtlige opplever arbeidet med sosial kompetanse som krevende, og da knyttet til blant annet tidsbruken, motstand fra guttene, kollegaers kunnskap og ledelsens tilretteleggelse. Avslutningsvis viser funn at samtlige lærere er tydelige på at deres utdanning i liten grad har forbered dem på de sosiale utfordringene i skolen, samtidig som spesialpedagogene derimot opplever at sin utdanning har ført til økt trygghet i lærerrollen. Utover dette uttrykker funn et skille mellom lang og kort arbeidserfaring, uavhengig av stilling, hvor informanter med lengre arbeidserfaring gir dypere forklaringer på sine erfaringer og uttrykker en bredere forståelse av sosial kompetanse hos gutter i barneskolen.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;
dc.subjectgutternb_NO
dc.subjectutdanningsvitenskapnb_NO
dc.subjectsosial kompetansenb_NO
dc.subjectspesialpedagogikknb_NO
dc.titleLærere og spesialpedagogers erfaringer, tiltak og mestringsopplevelser med gutters sosiale kompetanse i barneskolen og dens påvirkning på klassen som sosialt systemnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283nb_NO
dc.source.pagenumber117nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel