Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorDyrstad, Sindre Mikal
dc.contributor.authorNærland, Helga
dc.date.accessioned2018-08-09T13:10:57Z
dc.date.available2018-08-09T13:10:57Z
dc.date.issued2018-06-08
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2508277
dc.descriptionMaster's thesis in Sports and physical educationnb_NO
dc.description.abstractBakgrunn: Hverdagens krav til fysisk aktivitet endrer seg og regjeringen har flere ganger kommet med anbefalinger om at det fysiske aktivitetsnivået i samfunnet må økes. Et tiltak er å innføre mer fysisk aktivitet i skolen. Fysisk aktiv læring er en læringsaktivitet som har blitt tatt i bruk de siste årene. Fysisk aktiv læring er en læringsaktivitet hvor man bruker fysisk aktivitet for å nå læringsmål i eksempelvis matte, norsk og engelsk. Denne studien vil undersøke hvordan utvalgte lærere på barneskoler bruker fysisk aktiv læring i sin undervisning. Formålet med studien har vert å undersøke hvordan lærere arbeider med tanke på planlegging, gjennomføring og organisering av fysisk aktiv læring. Metode: Kvalitativ metode ved hjelp av en case-studie med intervju og observasjon ble benyttet til denne studien. Utvalget bestod av seks lærere på barneskoler som brukte fysisk aktiv læring som læringsaktivitet. Det ble gjennomført et intervju og en observasjon av hver lærer mens de gjennomførte en time fysisk aktiv læring med klassen sin. Intervjuene ble analysert ved hjelp tematisert analyse og de samme kategoriene ble brukt til å analysere feltnotatene fra observasjonene. Resultat: Funn gjort i studien viste at fysisk aktiv læring ble mest brukt i fagene matte og norsk. Det ble brukt som repetisjon og videre arbeid til kjent fagstoff. Lærerne som hadde mest erfaring fra fysisk aktiv læring og kroppsøving organiserte fysisk aktiv læring mer effektivt enn de nye lærerne med tanke på hvor mye tid som gikk bort i instruksjon og venting. Studien viste også at elevene på de laveste trinnene trengte tydeligere beskjeder og lærerne måtte ha en mer omfattende gjennomgang for at de yngste elevene skulle forstå hva som skulle gjøres. Fire av de seks informantene, uavhengig av erfaring syntes det faglige fokuset var viktigere enn aktiviteten når timene skulle planlegges.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IKS/2018;
dc.subjectfysisk aktiv læringnb_NO
dc.subjectbarneskolenb_NO
dc.subjectplanleggingnb_NO
dc.subjectutdanningsvitenskapnb_NO
dc.subjectidrettnb_NO
dc.subjectkroppsøvingnb_NO
dc.subjectaktiv skole
dc.titleFysisk aktiv læring i barneskolennb_NO
dc.title.alternativeFysisk aktiv læring i barneskolen: En kvalitativ studie av læreres erfaringer med fysisk aktiv læring som en del av undervisningennb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283nb_NO
dc.source.pagenumber57nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel