Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBjuland, Raymond
dc.contributor.authorEidsvik, Lena
dc.date.accessioned2018-08-23T12:52:04Z
dc.date.available2018-08-23T12:52:04Z
dc.date.issued2018-06-01
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2559097
dc.descriptionMaster's thesis in Didactics of mathematics for primary schoolnb_NO
dc.description.abstractDialogisk undervisning har utviklet seg som en stadig mer populær form for interaksjon som utspilles i klasseromssamtalen. Denne masteravhandlingen har undersøkt muligheter og utfordringer en malawisk lærer opplever i å skape matematiske samtaler i helklasse på 7. trinn. Videre har studien fokusert på det dialogiske klasserommet, for å identifisere hvordan samtalen utspilles her. I en kvalitativ tilnærming er det over en periode på to uker blitt observert totalt åtte undervisningsøkter og gjennomført to intervjuer med læreren. Målet med masteroppgaven har vært å ta stilling til hvordan dialogisk undervisning kan etableres og utvikles i klasserommet. I lys av sosiokulturell læringsteori er det fokusert på det verbale språket i analysen. Til dette er det benyttet fem dialogiske prinsipper for å identifisere dialogisk undervisning. I studiens funn er dialogisk undervisning identifisert ved ulike egenskaper utledet fra de dialogiske prinsippene. Dette resulterte i en oversikt med egenskaper for de fem dialogiske prinsippene. Fra den observerte undervisningen fremsto noen av prinsippene mer etablert enn andre i klasserommet. Her fremheves det kollektive prinsippet som sentralt og gjennomgående i undervisningen. Egenskapene var med på å aktivisere og engasjere elevene i matematikken, blant annet gjennom «klassekoret». I resultatene pekes det også på videre læringspotensial i samtalens tilnærming, særlig ved å videreutvikle det kumulative prinsippet. Dette for at elevenes læring av matematikk skal kunne bevege seg videre fra læring av prosedyrer og regler til å utvikle forståelse av de matematiske begrepene. Fra undervisningen viser studien også en sammenheng til hvordan læreren utvikler den matematiske samtalen i klasserommet. Selv gir hun uttrykk for at samtalen benyttes som en overføring av det matematiske innholdet, hvor det her ble identifisert et mønster for fremgangsmåten. Studiens funn diskuteres så opp mot en utforskende tilnærming ved inquiry. Videre kan resultatene av studien ses som et bidrag til en stadig utviklende prosess for etablering av dialogisk undervisning i skolepraksis ved eksemplifisering fra det malawiske klasserommet.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectMalawinb_NO
dc.subjectdialogisk undervisningnb_NO
dc.subjectmatematikkundervisningnb_NO
dc.subjectkommunikasjonnb_NO
dc.subjectfaglig samtalenb_NO
dc.subjectmatematikkdidaktikknb_NO
dc.subjectgrunnskolenb_NO
dc.subjectpedagogikknb_NO
dc.subjectutdanningsvitenskapnb_NO
dc.titleDet dialogiske klasserommet i en malawisk skolekontekst: en lærers tilnærming til matematikkfaglige samtaler i helklassesituasjonernb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283nb_NO
dc.source.pagenumber155nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal