Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorNæsheim Bjørkvik, Gro
dc.contributor.authorKorendijk, Patrik
dc.coverage.spatialNorgenb_NO
dc.date.accessioned2018-08-23T12:58:25Z
dc.date.available2018-08-23T12:58:25Z
dc.date.issued2018-06-12
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2559100
dc.descriptionMaster's thesis in Sports and Physical educationnb_NO
dc.description.abstractBakgrunn og formål: Med kroppsøvingens fremtid i sikte er kunnskap om det å utvikle kvalitativ, variert og det essensielle ved meningsfull kroppsøving et aktuelt tema. Hensikten med dette studiet er derfor å se på alternativer i bevegelsesmiljøet, som potensielt kan bidra til dette. For dette prosjektet er det valgt å erstatte eksisterende emner innenfor kroppsøving med Grappling (submission wresting) som alternativ bevegelseskultur. I kombinasjon med et eksisterende pedagogisk rammeverk, Sport Education, har vi sett på effekten denne kombinasjonen har på ulike domenene innenfor Physical Literacy som en pragmatisk holistisk filosofi rettet mot progressiv utvikling av hele barnet. Utvalg: Prosjektet har inkludert 52 elever i alder av 14 år. Alle elevene tilhørte samme ungdomsskolen i Stavanger, og har vært strategisk fordelt i en intervensjon- og kontrollgruppe med samme klassestruktur. Intervensjonsgruppen besto av 13 gutter og 12 jenter. Kontrollgruppen besto av 15 gutter og 12 jenter. Alle elevene fra både intervensjons- og kontrollgruppen fullførte intervensjonsperioden fra start til slutt. Metode: Prosjektet er basert på en 12 ukers kvasi-eksperimentell forskningsdesign. Intervensjonsgruppen hadde i denne periode Grappling som hovedtema i kroppsøving, mens kontrollgruppen hadde ordinær timeplan med Baseball, Rugby og Touch football som tema i faget. For innhenting av både kvantitativ og kvalitativ data ble det i dette prosjektet benyttet en Mixed Method med integrert design. Kvantitativ data er innhentet for athletic skills track (AST1), lengdehopp uten tilløp (SLJ), sit and reach, og gripestyrke. Dette til vurdering av motorisk ferdighetsutvikling, eksplosiv styrke, fleksibilitet og maksimal isometrisk styrke. Til vurdering av kognitive og sosiale parametere er kvalitativt data innhentet i domenene motivasjon og selvfølelse og kunnskap og forståelse ved bruk av et spørreskjema. Kvalitativ data er innhentet gjennom en semi-strukturert intervju med faglæreren som informant. Resultat: Intervensjonsgruppe viser til signifikante endringer for både jentene og guttene på alle fysiske tester. Analyser gjennom observasjonene stemmer overens med alle kvantitative funn. Hovedfunn for motivasjon og selvfølelse indikerer positiv utvikling innen alle domenene, spesielt ved elevenes tro på egne ferdigheter, indre motivasjon og vurdering av seg selv. Hovedresultater for kunnskap og forståelse viser til positiv utvikling innenfor alle domene, spesielt forståelse og kunnskap om Grappling og relevant tema i forhold til fagets kompetansemål. Kontrollgruppen viser til forbedring, men ingen signifikante endringer sammenslått. Resultatene for lengdehopp uten tilløp viser til signifikant forbedring for gutter og reduksjon for jenter. Hovedfunn for selvfølelse og motivasjon indikerer en stabil tilstand med mindre åpenbar positiv effekt. Hovedresultater innen kunnskap og forståelse indikerer positiv utvikling innen alle domene, spesielt forståelse rundt innhold i timene og relevant tema i forhold til fagets kompetansemål. Konklusjon: For dette prosjektet viser det seg at Grappling er en bevegelseskultur med stort potensialet som primært har påvirket ungdommens motoriske og fysiske ferdigheter som en del av ungdommens fysiske kompetanse. For domenet motivasjon og selvfølelse kan vi si at Grappling har bidratt til økt indre motivasjon og positivt selvbilde. For domenene kunnskap og forståelse viser funnene at selve prosjektets holistiske tilnærming har bidratt til positiv utvikling. Dette betyr at Grappling i kombinasjon med Sport Education og Physical Literacy som filosofi ansees som en potensiell aktør ved utforming av en kvalitativ bevegelseskultur innen faget kroppsøving, der barnets helhetlige utvikling står i sentrum. Fra et holistisk perspektiv kan vi dermed konkludere at Grappling bidrar til utvikling av ungdommens Physical Literacy.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;
dc.rightsAttribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0/deed.no*
dc.subjectutdanningsvitenskapnb_NO
dc.subjectkroppsøvingnb_NO
dc.subjectfremtidnb_NO
dc.subjectdybdelæringnb_NO
dc.subjectfenomenologinb_NO
dc.subjectbevegelseskulturnb_NO
dc.subjectsport educationnb_NO
dc.subjectphysical literacynb_NO
dc.subjectgrapplingnb_NO
dc.titleBuilding bridges : Grappling, a sport’s contribution to adolescent Physical Literacy.nb_NO
dc.title.alternativeBygge broer Grappling, en idretts bidrag til ungdommens Physical Literacy.nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.versionsubmittedVersionnb_NO
dc.rights.holderPatrick Denis Korendijknb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283nb_NO
dc.source.pagenumber1-125nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 Internasjonal