dc.contributor.advisor | Jakobsen, Arne | |
dc.contributor.author | Skiftestad, Mari | |
dc.coverage.spatial | Malawi | nb_NO |
dc.date.accessioned | 2018-08-23T13:12:56Z | |
dc.date.available | 2018-08-23T13:12:56Z | |
dc.date.issued | 2018-06-11 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2559112 | |
dc.description | Master's thesis in | nb_NO |
dc.description.abstract | Denne oppgaven er en studie som har undersøkt hvilke oppfatninger malawiske lærere har av begrepet problemløsning. Oppgaven bygger videre på Refviks masteroppgave fra 2014 som undersøkte hvordan lærere i den malawiske skolen brukte problemløsning for å utvikle elevenes matematiske kompetanse (Refvik, 2014). Ifølge Pólya (2013) er problemløsning oppgaver som skal være utfordrende for elevene ved at løsningsmetoden ikke skal være rutinemessig eller kjent på forhånd, og man må dermed være kreativ og oppfinnsom for å finne svaret. I konklusjonen skriver Refvik (2014) at det kunne se ut som om de malawiske lærerne har andre oppfatninger enn dette om problemløsning, og derfor ønsket jeg å undersøke dette videre.
Datainnsamlingen tok sted i en skole i Malawi, der det ble observert og filmet i matematikkundervisningen i 6. og 7. klasse over to uker. Det ble i tillegg gjennomført intervjuer med tre forskjellige matematikklærere. Datamaterialet ble så analysert i forhold til teori som er skrevet om oppfatninger og problemløsning. Sfard (2010) sitt kommognitive rammeverk brukes også for å analysere ordbruk og diskurser.
Funnene viser at ingen av lærerne i studien har et bevisst forhold til problemløsning slik det er definert i forskningslitteraturen. Resultatene viser allikevel at alle lærerne har oppfatninger om begrepet. Noen av oppfatningene som kommer frem tar utgangspunkt i at ordet problemløsning er satt sammen av to ord som vi også bruker i en dagligdags diskurs, og dermed kommer en annen forståelse for begrepet frem. Begrepet problemløsning blir også sett på som praktiske problemer, som er oppgaver som blir fremhevet i elevenes lærebøker. Dette viser hvor viktig det er å ta hensyn til ordbruk når man som forskere skal gjennomføre datainnsamling, slik Sfard (2010) fremhever i det kommognitive rammeverket. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | University of Stavanger, Norway | nb_NO |
dc.relation.ispartofseries | Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018; | |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.subject | grunnskole | nb_NO |
dc.subject | matematikkdidaktikk | nb_NO |
dc.subject | matematikk | nb_NO |
dc.subject | oppfatninger | nb_NO |
dc.subject | problemløsning | nb_NO |
dc.subject | undervisning | nb_NO |
dc.subject | barneskole | nb_NO |
dc.subject | lærer | nb_NO |
dc.subject | utdanningsvitenskap | nb_NO |
dc.subject | Malawi | nb_NO |
dc.subject | pedagogikk | nb_NO |
dc.title | En studie av malawiske læreres oppfatninger av begrepet problemløsning | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283 | nb_NO |