Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJakobsen, Arne
dc.contributor.authorSkiftestad, Mari
dc.coverage.spatialMalawinb_NO
dc.date.accessioned2018-08-23T13:12:56Z
dc.date.available2018-08-23T13:12:56Z
dc.date.issued2018-06-11
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2559112
dc.descriptionMaster's thesis innb_NO
dc.description.abstractDenne oppgaven er en studie som har undersøkt hvilke oppfatninger malawiske lærere har av begrepet problemløsning. Oppgaven bygger videre på Refviks masteroppgave fra 2014 som undersøkte hvordan lærere i den malawiske skolen brukte problemløsning for å utvikle elevenes matematiske kompetanse (Refvik, 2014). Ifølge Pólya (2013) er problemløsning oppgaver som skal være utfordrende for elevene ved at løsningsmetoden ikke skal være rutinemessig eller kjent på forhånd, og man må dermed være kreativ og oppfinnsom for å finne svaret. I konklusjonen skriver Refvik (2014) at det kunne se ut som om de malawiske lærerne har andre oppfatninger enn dette om problemløsning, og derfor ønsket jeg å undersøke dette videre. Datainnsamlingen tok sted i en skole i Malawi, der det ble observert og filmet i matematikkundervisningen i 6. og 7. klasse over to uker. Det ble i tillegg gjennomført intervjuer med tre forskjellige matematikklærere. Datamaterialet ble så analysert i forhold til teori som er skrevet om oppfatninger og problemløsning. Sfard (2010) sitt kommognitive rammeverk brukes også for å analysere ordbruk og diskurser. Funnene viser at ingen av lærerne i studien har et bevisst forhold til problemløsning slik det er definert i forskningslitteraturen. Resultatene viser allikevel at alle lærerne har oppfatninger om begrepet. Noen av oppfatningene som kommer frem tar utgangspunkt i at ordet problemløsning er satt sammen av to ord som vi også bruker i en dagligdags diskurs, og dermed kommer en annen forståelse for begrepet frem. Begrepet problemløsning blir også sett på som praktiske problemer, som er oppgaver som blir fremhevet i elevenes lærebøker. Dette viser hvor viktig det er å ta hensyn til ordbruk når man som forskere skal gjennomføre datainnsamling, slik Sfard (2010) fremhever i det kommognitive rammeverket.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectgrunnskolenb_NO
dc.subjectmatematikkdidaktikknb_NO
dc.subjectmatematikknb_NO
dc.subjectoppfatningernb_NO
dc.subjectproblemløsningnb_NO
dc.subjectundervisningnb_NO
dc.subjectbarneskolenb_NO
dc.subjectlærernb_NO
dc.subjectutdanningsvitenskapnb_NO
dc.subjectMalawinb_NO
dc.subjectpedagogikknb_NO
dc.titleEn studie av malawiske læreres oppfatninger av begrepet problemløsningnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal