Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorNevøy, Anne
dc.contributor.authorSlethei, Cecilie
dc.date.accessioned2018-08-24T07:34:46Z
dc.date.available2018-08-24T07:34:46Z
dc.date.issued2018-06
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2559160
dc.descriptionMaster's thesis in Special educationnb_NO
dc.description.abstractDenne studien retter søkelyset mot lærere og skolelederes erfaring med utviklingsarbeid i skolen og hvilken betydning utviklingsarbeid har for lærerprofesjonen. Det er et stadig økende fokus på å utvikle skolen gjennom fornying og forbedring, etter modeller hentet fra næringslivet. Kritiske røster hevder at lærerprofesjonen, som en følge av den skoleutviklingen som har vært, ikke lenger har autonomi over sitt eget yrke. Jeg har gjennom intervjuer snakket med både skoleledere og lærere fra Østlandet og Vestlandet om deres erfaringer knyttet til utviklingsarbeid i skolen og hvilken betydning dette utgjør for lærerprofesjonen. Det er et konstant press fra ulike hold som gjør arbeidet deres svært krevende. I det utopiske utviklingsarbeidet er det en forutsetning å tillate at utviklingsarbeid tar tid. Lærerprofesjonen bør involveres mer i de tidlige prosessene av et utviklingsarbeid. Videre bør fokuset opprettholdes over lengre tid og man bør ikke gape over for mange ting på en gang. Deltakerne i studien er enige i at utviklingsarbeid er positivt, men det må samsvare med de faktiske behovene og utvikles i fellesskap med profesjonen for at utviklingsarbeidet skal ha en verdi. Dersom utviklingsarbeid får lov til å komme innenfra vil det bli et mer levende og aktivt læringsfellesskap, som har tid til å fordype seg om arbeidet slik at vi får en bærekraftig utvikling i skolesektoren.nb_NO
dc.description.abstractThis study focuses on the teachers and school leaders' experience with development work in school and the importance of development work for the teacher profession. There is an ever increasing focus on school development through renewal and improvement, by models obtained from the world of business. Critical voices argue that the teacher profession, because of this increased focus, no longer has autonomy over its own profession. Through interviews I have talked to both school leaders and teachers from Eastern Norway and Western Norway about their experiences related to development work in school and what this means for the teacher profession. There are constant demands from different directions that makes their work very challenging. In the Utopian development work, it is a prerequisite to allow the process to develop over time. Furthermore, the focus should be maintained for a long time and one should not try to do everything at once. Participants in the study agree that development work is positive, but it must match the actual needs and develop in partnership with the profession for the development work to be of any value. Sustainable development must come from within, based on the needs of the profession itself. It is the one who has the shoe on who knows where it's pinching. If development work can come from within, it will become a more vibrant and active learning community, which has time to grow into a sustainable development in the school sector.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectutviklingsarbeidnb_NO
dc.subjectskoleutviklingnb_NO
dc.subjectlærerprofesjonennb_NO
dc.subjectlærerprofesjonnb_NO
dc.subjecterfaringernb_NO
dc.subjectNew Public Managementnb_NO
dc.subjectspesialpedagogikknb_NO
dc.subjectutdanningsvitenskapnb_NO
dc.subjectden fjerde veinb_NO
dc.titleEn studie av erfaringer med utviklingsarbeid i skolen "Der skoen trykker"nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Economics: 210nb_NO
dc.source.pagenumber59nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal