dc.contributor.advisor | Eikeland, Ingunn | |
dc.contributor.author | Wik, Anja | |
dc.date.accessioned | 2018-08-24T07:48:48Z | |
dc.date.available | 2018-08-24T07:48:48Z | |
dc.date.issued | 2018-06-10 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2559168 | |
dc.description | Master's thesis in Education | nb_NO |
dc.description.abstract | En inkluderende skole blir løftet frem som et ideal både i nasjonal og internasjonal utdanningsdiskurs. Forskning peker på at samfunn, skoler og elever vil profitere på at den mangfoldige elevpopulasjonen befinner seg på de samme læringsarenaene. Hensikten med denne studien har vært å undersøke hva som kjennetegner spesialungevisningen i en inkluderende skole, altså hvilke vilkår som må ligge til grunn for å innlemme spesialundervisningen i den ordinære undervisningen. Problemstillingen som studien diskuterer er: Hvordan kan skolen legge til rette for en mer inkluderende spesialundervisning? Teorigrunnlaget i studien er knyttet til temaene inkludering, profesjonelle læringsfellesskap, inkluderende spesialundervisning og kollegialt samarbeid. Studien er en casestudie gjennomført på en skole og med tre analyseenheter; skolens ledergruppe, lærere 1.trinn og lærere 5.trinn. Data er hentet fra klasseromsobservasjoner på 1. og 5. trinn, observasjoner av teammøter på 1. og 5. trinn samt fokusgruppeintervjuer av de tre informantgruppene. Studien viser at en samlet og visjonær ledelse som tilrettelegger og skaper gode vilkår for en inkluderende praksis er den viktigste faktoren for at spesialundervisningen kan foregå i den ordinære undervisningen. I tillegg er lærertetthet, kompetanseutvikling, godt lærersamarbeid og skolens fysiske utforming viktige faktorer som gjør inkluderende spesialundervisning mulig | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | University of Stavanger, Norway | nb_NO |
dc.relation.ispartofseries | Masteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018; | |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.subject | inkludering og ledelse | nb_NO |
dc.subject | inkluderende spesialundervisning | nb_NO |
dc.subject | inkluderende kulturer | nb_NO |
dc.subject | kollegialt samarbeid | nb_NO |
dc.subject | utdanningsvitenskap | nb_NO |
dc.subject | pedagogikk | nb_NO |
dc.subject | inkludering | nb_NO |
dc.title | Fra mine til våre elever - Hvordan legge til rette for en mer inkluderende spesialundervisning | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Social science: 200::Education: 280 | nb_NO |