Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorEikeland, Ingunn
dc.contributor.authorWik, Anja
dc.date.accessioned2018-08-24T07:48:48Z
dc.date.available2018-08-24T07:48:48Z
dc.date.issued2018-06-10
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2559168
dc.descriptionMaster's thesis in Educationnb_NO
dc.description.abstractEn inkluderende skole blir løftet frem som et ideal både i nasjonal og internasjonal utdanningsdiskurs. Forskning peker på at samfunn, skoler og elever vil profitere på at den mangfoldige elevpopulasjonen befinner seg på de samme læringsarenaene. Hensikten med denne studien har vært å undersøke hva som kjennetegner spesialungevisningen i en inkluderende skole, altså hvilke vilkår som må ligge til grunn for å innlemme spesialundervisningen i den ordinære undervisningen. Problemstillingen som studien diskuterer er: Hvordan kan skolen legge til rette for en mer inkluderende spesialundervisning? Teorigrunnlaget i studien er knyttet til temaene inkludering, profesjonelle læringsfellesskap, inkluderende spesialundervisning og kollegialt samarbeid. Studien er en casestudie gjennomført på en skole og med tre analyseenheter; skolens ledergruppe, lærere 1.trinn og lærere 5.trinn. Data er hentet fra klasseromsobservasjoner på 1. og 5. trinn, observasjoner av teammøter på 1. og 5. trinn samt fokusgruppeintervjuer av de tre informantgruppene. Studien viser at en samlet og visjonær ledelse som tilrettelegger og skaper gode vilkår for en inkluderende praksis er den viktigste faktoren for at spesialundervisningen kan foregå i den ordinære undervisningen. I tillegg er lærertetthet, kompetanseutvikling, godt lærersamarbeid og skolens fysiske utforming viktige faktorer som gjør inkluderende spesialundervisning mulignb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectinkludering og ledelsenb_NO
dc.subjectinkluderende spesialundervisningnb_NO
dc.subjectinkluderende kulturernb_NO
dc.subjectkollegialt samarbeidnb_NO
dc.subjectutdanningsvitenskapnb_NO
dc.subjectpedagogikknb_NO
dc.subjectinkluderingnb_NO
dc.titleFra mine til våre elever - Hvordan legge til rette for en mer inkluderende spesialundervisningnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal