Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorØverland, Klara
dc.contributor.authorHellestræ, Turid
dc.contributor.editorHellestræ, Turid
dc.coverage.spatialNorwaynb_NO
dc.date.accessioned2018-09-05T09:22:20Z
dc.date.available2018-09-05T09:22:20Z
dc.date.issued2018-06-11
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2560869
dc.descriptionMaster's thesis in Special Educationnb_NO
dc.description.abstractBarn som blir utsatt for traumatiserende hendelser i oppveksten sin, utført av personer i nære relasjoner, kan få både sosiale, emosjonelle og kognitive vansker. Jeg har i denne studien valgt å beskrive hvordan utviklingstraumer kan forstås, hvordan hjernen utvikler seg i forhold til erfaringer og sammenhengen med utvikling av aggresjonsvansker. Studien har undersøkt hvilke erfaringer 6 lærere i spesialskole har med elever som har opplevd traumer i nære relasjoner og som viser utagerende aggresjon. Studien har sett på betydningen av relasjonsbygging når det gjelder denne gruppen elever, samt betydningen av autoritativ klasseledelse. Studien har også sett på hvordan lærere mestrer arbeidet sitt med traumatiserte elever med aggresjonsvansker. Studien har hatt en kvalitativ tilnærming med forskningsintervju som metode. Data er innsamlet gjennom semi-strukturerte intervju, hvor 6 lærere i spesialskole ble intervjuet. Data ble analysert ved en hermeneutisk meningsfortolkning, basert på kritisk analyse og teoretisk forståelse. Den teoretiske innrammingen er traumeteori, aggresjonsteori, relasjonsteori, teori knyttet til autoritativ klasseledelse samt stressmestringsteori. Funnene indikerer at autoritativ klasseledelse, med fokus på omsorg og tilrettelegging, sammen med kontroll, og sensitive lærere som har fokus forebyggende tiltak og relasjonsbygging til elevene, kan føre til redusert aggresjon hos elever med utviklingstraumer. Studien viser at elever med utviklingstraumer har en kompleks problematikk som påvirker både kognitiv, emosjonell og sosial utvikling, hvor mange faktorer spiller inn for å redusere aggresjon, for å øke læringsutbyttet, samt gjøre skoledagene best mulig for elevene. Funnene indikerer også at de viktigste faktorene med tanke på lærernes mestring i arbeidet med denne gruppen elever, er erfaring og kompetanse, samt at kolleger står sammen som et team, er samkjørte og støtter hverandre.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.subjectutdanningsvitenskapnb_NO
dc.subjectspesialpedagogikknb_NO
dc.subjectspesialskolenb_NO
dc.subjecttraumer i nære relasjonernb_NO
dc.subjectaggresjonnb_NO
dc.subjectklasseledelsenb_NO
dc.subjectrelasjonernb_NO
dc.subjectmestringnb_NO
dc.titleLærere i spesialskole sine erfaringer med traumatiserte elever som viser aggresjon.nb_NO
dc.title.alternativeEngelsk tittel: The experience of teachers in special needs education with traumatized students showing aggression.nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.versionsubmittedVersionnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel