Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorTrude, Hoel
dc.contributor.authorSokn, Eldbjørg Døskeland
dc.date.accessioned2018-09-05T11:36:20Z
dc.date.available2018-09-05T11:36:20Z
dc.date.issued2018-06
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2560955
dc.descriptionMaster's thesis in Special educationnb_NO
dc.description.abstractHensikten med studien har vært å se på barns vilkår for inkludering i samtalebasert lesing i gruppe i ulike media. Jeg ønsket å sette søkelyset på faktorer som kunne være av betydning for å støtte opp om barns deltakelse, og den rolle mediet hadde i denne sammenheng. Denne studien inngår i VEBB-prosjektet, et innovasjonsprosjekt, som ser på hvordan bruk av ulike media kan fremme eller hemme barns deltakelse i språkstimulerende leseaktiviteter. Et utvalg barnehagelærere tilknyttet dette prosjektet har prøvd ut samtalebasert lesing i ulike medier (trykt bildebok og bildebok-app) sammen med grupper av barnehagebarn. I fokusgruppeintervju med disse barnehagelærerne har jeg, med en fenomenologisk tilnærming, innhentet erfaringer og refleksjoner om samtalebasert lesing sett i lys av et inkluderingsperspektiv. Den teoretiske tilnærmingen bygger på et sosialt, kulturelt og kroppslig perspektiv på barns deltakelse og læring. Barnehagelærers kompetanse ses ut fra et pedagogisk, faglig og teknologisk perspektiv. Studien viser at barnehagelærer har en sentral rolle i arbeidet med å legge til rette for inkludering, der både forhold innad i gruppen (indre faktorer) og utenfor gruppen (ytre faktorer) har betydning. Sentrale funn er at digitale tekster kan åpne opp for en mer inkluderende praksis. Nettbrettet motiverer barn til lesing, og affordanser i mediet oppleves som støttende for barn med spesielle behov. Imidlertid kan mediets affordanser også forstyrre, spesielt i stor gruppe. Gjennom VEBB har barnehagelærerne tilegnet seg verdifulle erfaringer med samtalebasert lesing i gruppe i to ulike medier, og med å vurdere hvilket medie som vil være best egnet for å støtte opp under deltakelsen for det enkelte barn og barnegruppen. Planlagt lesing i bildebok-app har også bidratt til å heve deres profesjonsfaglige digitale kompetanse. Med denne studien ønsker jeg å bidra med kunnskap om vilkår som bør ligge til grunn for inkludering i en samtalebasert lesegruppe. Funn fra studien tenkes å være relevante for barnehagelærere, øvrig personell i barnehage samt spesialpedagoger som har direkte kontakt med barna. Den vil også være nyttig for pedagogisk psykologisk tjeneste (PPT) i arbeidet med å bistå barnehagene med å tilrettelegge barnehagetilbudet for barn med særskilte behov, og da spesielt med tanke på hva som kan gjøres, og hvordan det kan gjøres innenfor det ordinære barnehagetilbudet.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;
dc.subjectinkluderingnb_NO
dc.subjectsamtalebasert lesingnb_NO
dc.subjectspråklæringnb_NO
dc.subjectbildeboknb_NO
dc.subjectbildebok-appnb_NO
dc.subjectdigital kompetansenb_NO
dc.subjectspesialpedagogikknb_NO
dc.subjectutdanningsvitenskapnb_NO
dc.subjectinnovasjons- og forskningsprosjektet VEBBnb_NO
dc.titleHvordan inkludere barn med ulike forutsetninger i samtalebasert lesing av digitale bildebøker? En kvalitativ studie av barnehagelæreres erfaringer og refleksjonernb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282nb_NO
dc.source.pagenumber108nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel