Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorNergaard, Svein Erik
dc.contributor.authorNevland Hølland, Anna Regine
dc.date.accessioned2018-09-05T12:41:32Z
dc.date.available2018-09-05T12:41:32Z
dc.date.issued2018-06-04
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2561008
dc.descriptionMaster's thesis in Special educationnb_NO
dc.description.abstractFormålet med studien min var å finne ut konkret hvordan en lærer som var beskrevet som dyktig av ledelsen på skolen praktiserte klasseledelse for å redusere og forebygge problematferd. God klasseledelse er helt sentral for å skape et positivt læringsmiljø, og for å redusere og forebygge problematferd. Den autoritative klasselederen synes å være den ideelle lærerstilen når det gjelder disse forholdene. Problematferd forekommer i nesten alle klasser, og god klasseledelse er med på å forebygge og redusere denne atferd. Med bakgrunn i dette er problemstillingen min: " Hvordan kan en lærer redusere og forebygge problematferd gjennom klasseledelse?" - En casestudie med en kontaktlærer som er beskrevet som dyktig av ledelsen på skolen. Teoridelen er delt inn i to hoveddeler, klasseledelse og problematferd. Ved bruk av relevant og anerkjent teori vil kjernen av klasseledelse, og da spesielt autoritativ klasseledelse beskrives. Problematferd og hvordan klasseledelse kan være med på å redusere og forebygge dette vil også beskrives. For å undersøke problemstillingen har jeg brukt casestudiedesign på undersøkelsen og benyttet meg av kvalitativ metode. Jeg har observert læreren i to uker, samt intervjuet henne. På denne måten fikk jeg samle inn informasjon på ulike måter om hvordan læreren reduserte og forebygget problematferd gjennom klasseledelse. Jeg har tatt utgangspunkt i og systematisert dataene mine i underkategorier av hovedkategoriene som har vær anvendt i teorikapittelet og i utarbeidelsen av observasjon- og intervjueguiden. Hovedkategoriene er: relasjon, kontroll, positivt læringsmiljø, god start, kombinasjonen av kontroll og relasjon, lærersamarbeid og håndtering av problematferd. Hovedfunnene i min studie er at læreren har tydelige forventinger til elevene, hun korrigerer på en diskre måte, er i forkant og er problemløsende. Læreren er godt forberedt, har god didaktisk og metodisk kompetanse, strukturert, mestrer støttende grensesetting og har godt innarbeide regler og rutiner. Elevene i hennes klasse mottar støtte og anerkjennelse, og læreren er motiverende, viser interesse for enkelt eleven og har god kontakt med alle. Læreren har en positiv væremåte med elevene, hun er raus med positive kommentarer og ros, bruker varm stemme og viser engasjement og entusiasme. Starten av dagen og timene er preget av gode og innarbeidet rutiner. Hun mestrer å kombinere kontroll og struktur med varme og relasjon. Læreren har også et godt samarbeid med andre ansatte på skolen.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;
dc.subjectklasseledelsenb_NO
dc.subjectspesialpedagogikknb_NO
dc.subjectproblematferdnb_NO
dc.subjectkvalitativ metodenb_NO
dc.subjectautoritativ klasseledelsenb_NO
dc.subjectutdanningsvitenskapnb_NO
dc.titleHvordan kan en lærer redusere og forebygge problematferd gjennom klasseledelse?nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282nb_NO
dc.source.pagenumber110nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [1059]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel