Backsourcing- bevege seg fremover ved å gå bakover?
Master thesis
Date
2018-05Metadata
Show full item recordCollections
- Studentoppgaver (Business) [1145]
Abstract
Backsourcing som tema debatteres ofte både i en politisk og økonomisk kontekst, og spesielt etter den globale finanskrisen de siste år hvor det har blitt et større fokus på å forsøke å beholde arbeidsplasser i sitt hjemmemarked. Outsourcing til lavkostland ble tidlig populært for selskaper som skulle redusere kostnader og frigjøre ressurser til andre oppgaver de mente var viktigere. IT tjenester ble en funksjon som var spesielt utsatt bl.a. ved at helpdesk ble satt ut til leverandører i Asia. Etter hvert som kravet til kostnadsbesparelser ble større økte også volumet av outsourcet aktivitet og selskapene ble mer og mer modige i hva de valgte å sette ut.
Nyhetsartikler som omhandler outsourcing fokuserer oftest på når ting går galt og etterlater et inntrykk av at selskaper feiler mye, og tar oftere tilbake outsourcet aktivitet, såkalt backsourcing, i stedet for å finne effektive kostnadsbesparende løsninger utenfor egen virksomhet. Formålet med studien har derfor vært å se nærmere på om selskaper er i ferd med å stoppe outsourcingen og har begynt å ta tilbake outsourcet aktivitet, eller om det kun er en overeksponering på når det går galt som etterlater et inntrykk av at en nå tilbakefører aktivitet i stor grad.
Kvalitativ metodetilnærming har blitt benyttet hvor data ble samlet inn gjennom semistrukturerte intervjuermed 6personer som kommer fra ulike selskaper og representerer til dels ulike bransjer, og har sin erfaring fra selskaper av ulik størrelse og med ulik eierstruktur. Intervjuobjektene har svart ut i fra sitt erfaringsgrunnlag og representerer således ikke sin nåværende eller tidligere arbeidsgivers synspunkter.
Resultatene fra studien viser at det er mange grunner til at respondentene har valgt å backsource eller forbli i markedet og at det sjelden er kun en grunn som er avgjørende. Gjennom intervjuene ble det klart at driverne for hvorfor en valgte å outsource hadde mindre betydning for mulige backsourcingbeslutninger enn først antatt. Kostnader både var og er hovedfokus og det lå tydelige forventninger til at digitalisering, så som automatisering og robotisering, skulle bidra til ytterligere effektiviseringer i tiden som kommer.
Description
Master's thesis in Business Administration: Executive MBA