Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorVaaland, Grete Sørensen
dc.contributor.authorAasheim, Lene
dc.date.accessioned2018-11-09T12:20:23Z
dc.date.available2018-11-09T12:20:23Z
dc.date.issued2017-06
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2571808
dc.descriptionMaster's thesis in Special education.nb_NO
dc.description.abstractFormålet med denne studien var å undersøke hvordan lærere arbeider med å bygge gode relasjoner til elever med alvorlige atferdsproblemer. Bakgrunn for valg av tema var blant annet at tidligere forskning viser at elever med alvorlige atferdsproblemer ofte har en dårligere relasjon til læreren sin i forhold til andre elever. Samtidig viser tidligere forskning viktigheten av at elever har en god relasjon til læreren sin. Studien er en kvalitativ studie og datamaterialet er samlet inn ved hjelp av semistrukturerte intervjuer. Det var på forhånd utarbeidet en intervjuguide hvor spørsmålene var delt inn i ulike hovedkategorier. Dataene ble analysert ved hjelp av en temasentrert analysetilnærming hvor svarene etter hvert ble delt inn i ulike meningskategorier. Resultatene fra studien viste at informantene var flinke til å bygge gode relasjoner til elever med alvorlige atferdsproblemer. Videre viste funnene at informantene mente at en god lærer-elev relasjon kunne påvirke elevenes læring, fungering og atferd positivt. Resultatene påpekte at det er spesielt viktig at elever med alvorlige atferdsproblemer har en god relasjon til læreren. Hovedfunnene fra studien viste at elever med alvorlige atferdsproblemer trenger en lærer som legger vekt på omsorg og kontroll, en autoritativ lærer. Resultatene fra studien påpekte at en god lærer-elev relasjon bør kjennetegnes av: tillit, respekt, empati, varme og støtte. En god måte å arbeide med å bygge gode relasjoner til elever med alvorlige atferdsproblemer på var å vise interesse for elevens interesser og liv utenfor skolen. I studien kommer det frem ulike faktorer som påvirker lærer-elev relasjonen. Individuelle trekk ved læreren og eleven kunne påvirke relasjonsbyggingen. Ytre faktorer som for eksempel foreldresamarbeid og skolekultur kunne også påvirke relasjonsbyggingen.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2017;
dc.subjectalvorlige atferdsproblemernb_NO
dc.subjectrelasjonernb_NO
dc.subjectPianta sin relasjonsmodellnb_NO
dc.subjectautoritativ lærernb_NO
dc.subjectspesialpedagogikknb_NO
dc.titleLæreres relasjoner til elever med alvorlige atferdsproblemernb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Spesialpedagogikk: 282nb_NO
dc.source.pagenumber1-104nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel