Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGiske, Rune
dc.contributor.authorGrøtting, Ellen Anniken
dc.date.accessioned2018-11-15T12:31:54Z
dc.date.available2018-11-15T12:31:54Z
dc.date.issued2018-07-10
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2573026
dc.descriptionMaster's thesis in Sports and physical educationnb_NO
dc.description.abstractHumor finnes i alle kulturer og er et kompleks fenomen med mange funksjoner. De fleste assosierer humor med noe positivt, men det finnes også en negativ side som ikke er like eksponert. Lite er så langt gjort for å forstå hvordan humor fungerer i idrettssammenheng. Denne eksplorerende studien søkte å gi et innblikk i bruk av humor i lagidrett, dens form og funksjon: Hva karakteriserer humor i lagidrett, hva karakteriserer trenerens bruk av humor og hvordan kan humor kategoriseres. Det ble gjennomført seks fokusgruppeintervjuer med tilsammen tretti deltakere, som representerte utøvere og trenere fra fem ulike lagidretter. Studien viste at humor har en rekke positive effekter i lagidrett. Den kunne fungere som vitamin, stress-ventil, lim, herding og statussymbol. Men det var også en bakside på medaljen. Feil bruk av humor kunne ødelegge for konsentrasjon og fokus, og skape usikkerhet. Negativ humor kunne ta form som superioritet, aggresjon og mobbing og føre til usikkerhet, krenkelse og frafall. Det var klare forskjeller på de kvinnelige og de mannlige utøverne beskrivelse av humor i laget, både når det gjaldt preferanser, form og rammer. Treneren kunne bruke humor aktivt som et verktøy for en rekke funksjoner: å skape trivsel, senke stress, styrke gruppekohesjon, øke tålegrensen, korrigere adferd og posisjoner og regulere forholdet mellom trener og utøver. Treneren hadde dessuten en viktig rolle som tilrettelegger og moderator for humor i laget. Å unngå den korte veien fra ønsket til uønsket effekt krevde et solid stykke balansekunst av treneren.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;
dc.rightsNavngivelse-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/deed.no*
dc.subjectutdanningsvitenskapnb_NO
dc.subjectsportnb_NO
dc.subjectidrettnb_NO
dc.subjectlagidrettnb_NO
dc.subjecthumornb_NO
dc.subjectteam sportsnb_NO
dc.subjectkroppsøvingnb_NO
dc.titleHumor i lagidrettnb_NO
dc.title.alternativeHumor in Team Sportsnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Social science in sports: 330nb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Subject didactics: 283nb_NO
dc.source.pagenumber91nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel

Navngivelse-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse-DelPåSammeVilkår 4.0 Internasjonal