Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorBruin, Marieke
dc.contributor.authorLomeland, Brit Elin
dc.date.accessioned2019-01-08T10:03:02Z
dc.date.available2019-01-08T10:03:02Z
dc.date.issued2018-06-12
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2579610
dc.descriptionMaster's thesis in Educationnb_NO
dc.description.abstractSammendrag Masterprosjektet tar sikte på å undersøke hvordan elever med høyt, ufrivillig fravær og deres foreldre, samt lærerne opplever ivaretakelsen av elevenes faglige og sosiale deltakelse i skolen. Høyt, ufrivillig fravær blir i oppgaven definert som fravær som skyldes fysiske og psykiske årsaker som hindrer elevene i å møte på skolen. Dette gjelder elever som helst vil være på skolen og delta i det faglige og sosiale fellesskapet. Fraværet kan strekke seg fra noen dager i uken, til sammenhengende fravær over flere uker. For skolen i Norge er det nedfelt i opplæringsloven (Opplæringsloven, 2009) at skolen skal legge til rette for at elevene skal ha en plass i klassen, men også at de skal oppleve seg inkludert og deltakende i fellesskapet. I tillegg viser forskning at det er viktig å legge til rette slik at elevene opplever seg som deltakere i både det faglige og sosiale fellesskapet (Hattie, 2009; Jackson, 2012). Det gir grunnlag for dette prosjektet å stille spørsmålet hvordan opplever elevene med høyt, ufrivillig skolefravær, og deres foreldre, samt lærere ivaretakelsen av elevenes faglige og sosiale deltakelse i skolen og hvordan kan disse erfaringene forstås? Masterprosjektet er en kvalitativ undersøkelse der datainnsamlingen består av kvalitativt forskningsintervju. Det har blitt foretatt intervjuer av tre ungdommer, tre foreldre, samt et fokusgruppeintervju med lærere ved skolen ungdommene hører til. Det har vært interessant i dette masterprosjektet å få frem alle tre aktørenes perspektiv, for dette er ulike perspektiver som omhandler samme sak, til samme tid. Analysen er en innholdsanalyse som følger modellen til Kvale og Brinkmann (2009). Opplevelsene fra de ulike aktørene kan forståes som betingelser for ivaretakelsen av elevenes faglige og sosiale deltakelse. Funnene viser at det er en kompleks og utfordrende situasjon for alle aktører. Det kommer frem at samarbeid og relasjoner er viktige betingelser for å sikre faglig og sosial deltakelse for elevene. Elevene gir uttrykk for at de er avhengige av gode relasjoner og at noen av dem savner oppmerksomhet og støtte fra kontaktlærer og klassen. De opplever det å ikke kunne komme seg på skolen som en kilde til dårlig samvittighet og redsel for at livet skal passere uten dem. Foreldrene utrykker uro for fremtiden og at de lever i en altoppslukende foreldrerolle som består av både psykologisk og pedagogisk støtte. Lærerne fremhever samarbeid, informasjonsflyt og relasjoner som viktige betingelser for deltakelse. Studien kan være et viktig bidrag til skolen som daglig møter utfordringer med fravær og samarbeid med elever, foreldre og i noen tilfeller eksterne instanser som barnevern og helseinstitusjoner. Det som skiller denne undersøkelsen fra andre lignende prosjekt er at foreldrene gjennom dette prosjektet har blitt gitt en stemme, noe som kan bidra til å utvide forståelseshorisonten omkring dette temaet.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IGIS/2018;
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectutdanningsvitenskapnb_NO
dc.subjectfagalig og sosial deltagelsenb_NO
dc.subjectufrivillig fraværnb_NO
dc.subjectden inkluderende skolennb_NO
dc.title"Det hjelper å ha noen i ryggen" Høyt, ufrivillig fravær i skolen: en kvalitativ undersøkelse av elevers, foreldres og lærernes opplevelser med ivaretakelse av elevens faglige og sosiale deltakelse.nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280nb_NO
dc.source.pagenumber76nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal