Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorØverland, Klara
dc.contributor.authorGilje, Stine Svåsand
dc.contributor.editor
dc.coverage.spatialNorwaynb_NO
dc.date.accessioned2019-03-12T09:09:27Z
dc.date.available2019-03-12T09:09:27Z
dc.date.issued2019-01-21
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2589654
dc.descriptionMaster's thesis in Special educationnb_NO
dc.description.abstractTemaet for denne masteroppgaven var å belyse hvordan barnehagen kan bidra til å avdekke og forebygge seksuelle overgrep av barn. Følgende problemstilling ble utarbeidet: Hvilken erfaring og kompetanse har pedagogiske ledere om temaet seksuelle overgrep av barnehagebarn og hvordan kan forholdene tilrettelegges slik at flere overgrep avdekkes og forebygges i barnehagen? For å bedre svare på problemstillingen tok studien for seg fire forskningsspørsmål: 1. Hvilken erfaring har pedagogiske ledere med seksuelle overgrep av barnehagebarn? 2. Hvilke utfordringer nevner pedagogiske ledere ved det å snakke med barn og andre voksne om seksuelle overgrep? 3. Hvilken kompetanse trekker pedagogiske ledere frem som viktig i arbeid med seksuelle overgrep? 4. Hva må gjøres for å øke kompetansen på seksuelle overgrep i barnehagen slik at flere overgrep forebygges og avdekkes? På bakgrunn av dette ble det benyttet kvalitativ metode med et fenomenologisk og hermeneutisk perspektiv. Empiriske data ble innhentet ved hjelp av semistrukturerte intervju av fire pedagogiske ledere fra forskjellige barnehager, fra samme kommune i Rogaland. Med tanke på hvilke konsekvenser et barn som blir utsatt for seksuelle overgrep kan få, kan det være avgjørende at både avdekking og forebygging skjer så tidlig som i barnehagen. Resultatene fra studien viser at pedagogiske ledere har erfaringer med mistanker, og om hvordan barnehagen kan tilrettelegge for å forebygge seksuelle overgrep. Det trekkes imidlertid frem at kompetansen på hvilke tegn, signaler og atferd som kan bety at et barn utsettes for seksuelle overgrep ikke er tilstrekkelig, noe som kan indikere at ansatte i barnehagen ikke får den nødvendige kompetansehevingen som trengs for å avdekke seksuelle overgrep.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-UH-IGIS/2018;
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectspesialpedagogikknb_NO
dc.subjectseksuelle overgrepnb_NO
dc.subjectutdanningsvitenskapnb_NO
dc.subjectbarnehagenb_NO
dc.titleBarnehagens arbeid med seksuelle overgrep mot barn - En kvalitativ intervjuundersøkelse av pedagogiske lederes erfaringer og kompetanse om seksuelle overgrepnb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.description.versionsubmittedVersionnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Social science: 200::Education: 280::Special education: 282nb_NO
dc.source.pagenumber99nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

  • Studentoppgaver (HF-IGIS) [994]
    Master- og bacheloroppgaver i Spesialpedagogikk / Migrasjoner og interkulturelle relasjoner / Matematikkdidaktikk

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal