dc.contributor.advisor | Gourvennec, Aslaug Fodstad | |
dc.contributor.author | Larsen, Cecilie Randby | |
dc.date.accessioned | 2019-06-19T08:43:21Z | |
dc.date.available | 2019-06-19T08:43:21Z | |
dc.date.issued | 2018-05-16 | |
dc.identifier.uri | http://hdl.handle.net/11250/2601313 | |
dc.description | Master's thesis in Literacy studies | nb_NO |
dc.description.abstract | Denne masteroppgaven i Lesevitenskap søker kunnskap om gutter i litterære gruppesamtaler på første trinn på videregående skole der samtalene er strukturert rundt den vanskelige teksten som faglig problemløsning. Denne masteroppgaven er inspirert av ulike studier som finner at vanskelige litterære tekster inviterer til engasjement og deltakelse i litterære gruppesamtaler (Gourvennec 2016; Johansen 2015; Sønneland & Skaftun 2017; Sønneland 2018). Oppgavens fokus på guttene motiveres av det såkalte ”gutteproblemet” i skolen; guttene presterer dårligere enn jentene i nesten alle fag, og jentene dominerer studier med høye karakterkrav (Bufetat 2018; NOU 2019:3). Forskning på lesing finner at gutter leser dårligere enn jenter, de har et mindre godt forhold til skjønnlitteratur og de færreste av guttene identifiserer seg som lesere (Roe 2012; Bakke & Moe 2013; Hoel & Helgevold 2008; Molloy 2013). Oppgavens problemstilling er: deltar guttene i Tekstøyeblikk og hvordan? Tekstøyeblikk er et litteraturdidaktisk undervisningsopplegg der elevene samtaler fritt og utforskende om litterære tekster, fortrinnsvis lyrikk. Det er guttenes språk som analyseres ved hjelp av James Paul Gees (2011) building tasks der verdsetting og identitet benyttes som analysekategorier for å si noe om hvordan guttene deltar i Tekstøyeblikk. Hva guttene verdsetter og hvilke diskursive identiteter de konstruerer, settes i dialog med ulike kategorier som beskriver engasjement. Overordnede teoretiske perspektiver i denne oppgaven er Lev Vygotskijs språkteori (2011), Michail Bakhtins (2005) teori om talegenre og ulike teorier om engasjement (Gee 2005; Nystrand & Gamoran 1989). Metode for datainnsamling er lydopptak av litterære gruppesamtaler gjennomført på første trinn på studiespesialiserende linje ved en videregående skole. Det er gjennomført tre runder med datainnsamling og datamaterialet består av 15 lydfiler med samtaler om tre ulike tekster. Resultatene fra undersøkelsen viser at alle guttene deltar i Tekstøyeblikk, men med varierende samtaledeltakelse. Guttene verdsetter ulike elementer ved den litteraturfaglige praksisen som teksten, hverandre og situasjonen. De konstruerer og viser ulike diskursive identiteter som uttrykker alt fra distansering og parodi, til ansvarsfulle og kompetente deltakere i den litteraturfaglige praksisen. | nb_NO |
dc.language.iso | nob | nb_NO |
dc.publisher | University of Stavanger, Norway | nb_NO |
dc.relation.ispartofseries | Masteroppgave/UIS-HF-IKS/2019; | |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights | Navngivelse 4.0 Internasjonal | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.rights.uri | http://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no | * |
dc.subject | literacy | nb_NO |
dc.subject | litterære gruppesamtaler | nb_NO |
dc.subject | gutter i litterære gruppesamtaler | nb_NO |
dc.subject | språklig verdsetting og diskursiv identitet | nb_NO |
dc.subject | lesevitenskap | nb_NO |
dc.subject | engasjement | nb_NO |
dc.subject | litteraturdidaktikk | nb_NO |
dc.title | Guttestemmer i litterære gruppesamtaler | nb_NO |
dc.type | Master thesis | nb_NO |
dc.subject.nsi | VDP::Humanities: 000::Literary disciplines: 040::Nordic literature: 042 | nb_NO |
dc.source.pagenumber | 88 | nb_NO |