Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorGourvennec, Aslaug Fodstad
dc.contributor.authorLarsen, Cecilie Randby
dc.date.accessioned2019-06-19T08:43:21Z
dc.date.available2019-06-19T08:43:21Z
dc.date.issued2018-05-16
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2601313
dc.descriptionMaster's thesis in Literacy studiesnb_NO
dc.description.abstractDenne masteroppgaven i Lesevitenskap søker kunnskap om gutter i litterære gruppesamtaler på første trinn på videregående skole der samtalene er strukturert rundt den vanskelige teksten som faglig problemløsning. Denne masteroppgaven er inspirert av ulike studier som finner at vanskelige litterære tekster inviterer til engasjement og deltakelse i litterære gruppesamtaler (Gourvennec 2016; Johansen 2015; Sønneland & Skaftun 2017; Sønneland 2018). Oppgavens fokus på guttene motiveres av det såkalte ”gutteproblemet” i skolen; guttene presterer dårligere enn jentene i nesten alle fag, og jentene dominerer studier med høye karakterkrav (Bufetat 2018; NOU 2019:3). Forskning på lesing finner at gutter leser dårligere enn jenter, de har et mindre godt forhold til skjønnlitteratur og de færreste av guttene identifiserer seg som lesere (Roe 2012; Bakke & Moe 2013; Hoel & Helgevold 2008; Molloy 2013). Oppgavens problemstilling er: deltar guttene i Tekstøyeblikk og hvordan? Tekstøyeblikk er et litteraturdidaktisk undervisningsopplegg der elevene samtaler fritt og utforskende om litterære tekster, fortrinnsvis lyrikk. Det er guttenes språk som analyseres ved hjelp av James Paul Gees (2011) building tasks der verdsetting og identitet benyttes som analysekategorier for å si noe om hvordan guttene deltar i Tekstøyeblikk. Hva guttene verdsetter og hvilke diskursive identiteter de konstruerer, settes i dialog med ulike kategorier som beskriver engasjement. Overordnede teoretiske perspektiver i denne oppgaven er Lev Vygotskijs språkteori (2011), Michail Bakhtins (2005) teori om talegenre og ulike teorier om engasjement (Gee 2005; Nystrand & Gamoran 1989). Metode for datainnsamling er lydopptak av litterære gruppesamtaler gjennomført på første trinn på studiespesialiserende linje ved en videregående skole. Det er gjennomført tre runder med datainnsamling og datamaterialet består av 15 lydfiler med samtaler om tre ulike tekster. Resultatene fra undersøkelsen viser at alle guttene deltar i Tekstøyeblikk, men med varierende samtaledeltakelse. Guttene verdsetter ulike elementer ved den litteraturfaglige praksisen som teksten, hverandre og situasjonen. De konstruerer og viser ulike diskursive identiteter som uttrykker alt fra distansering og parodi, til ansvarsfulle og kompetente deltakere i den litteraturfaglige praksisen.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IKS/2019;
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectliteracynb_NO
dc.subjectlitterære gruppesamtalernb_NO
dc.subjectgutter i litterære gruppesamtalernb_NO
dc.subjectspråklig verdsetting og diskursiv identitetnb_NO
dc.subjectlesevitenskapnb_NO
dc.subjectengasjementnb_NO
dc.subjectlitteraturdidaktikknb_NO
dc.titleGuttestemmer i litterære gruppesamtalernb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Humanities: 000::Literary disciplines: 040::Nordic literature: 042nb_NO
dc.source.pagenumber88nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal