Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorJager, Andreas Benedikt
dc.contributor.authorPischel, Sabrina
dc.date.accessioned2019-06-19T08:46:23Z
dc.date.available2019-06-19T08:46:23Z
dc.date.issued2019-05
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2601318
dc.descriptionMaster's thesis in Literacy studiesnb_NO
dc.description.abstractOppgaven problematiserer manglende interesse for hørespill i Norge når det gjelder den akademiske diskursen. Ved hjelp av tyske og engelskspråklige fagtekster gjennomføres systematiske analyser av to norske hørespill: Vennlig hilsen Lucifer (1977) og Jakthundene (2012). Grunnlaget for undersøkelsene er semiotisk teori basert på Charles Sanders Peirce og Charles William Morris, og narrativ teori basert på Mieke Bal. Med utgangspunkt i tysk hørespillforskning er begge de teoretiske tilnærmingene modifiserte, fordi hørespillet er en egen kunstform og det kan ikke likestilles med skrifttekster. Hørespillets status som auditiv kunstform er et sentralt argument i oppgaven. Gjennom hørespillanalysene demonstreres hvordan hørespillets ulike auditive tegnsystemer, som musikk, stemme, lyder, fading og montasje, samvirker for å skape narrativ betydning. De fleste av hørespillets tegnsystemer skiller denne kunstformen fra skriftlige fortellinger, og dermed også hørespillmanuser. Samtidig henviser de til fellesskaper mellom hørespill og andre auditive kunstverk, for eksempel radiodokumentarer, radioreklame, podkaster, lydbøker – og multimodale kunstformer som filmer. Ved å vise dette framheves relevansen av studier om hørespill. Det forklares hvorfor kunnskap om auditive kunstformers virkemåter også er betydningsfull i et literacy-perspektiv. I motsetning til hørespillets tilsynelatende svake spredning i dag, var hørespill i midten av 1900-tallet veldig populære i Norge. I sammenheng med dette presenteres flere utgangspunkter for videre forskning.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IKS/2019;
dc.rightsNavngivelse 4.0 Internasjonal*
dc.rights.urihttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.no*
dc.subjectVennlig hilsen Lucifernb_NO
dc.subjectJakthundenenb_NO
dc.subjectlesevitenskapnb_NO
dc.subjecthørespillnb_NO
dc.subjectnarratologinb_NO
dc.subjectsemiotikknb_NO
dc.subjectradioteaternb_NO
dc.subjectradio dramanb_NO
dc.subjectliteracynb_NO
dc.titleHørespillet som auditiv kunstform: En studie av semiotiske og narrative aspekter ved Vennlig hilsen Lucifer og Jakthundenenb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Humanities: 000::Literary disciplines: 040::Nordic literature: 042nb_NO
dc.source.pagenumber113nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Navngivelse 4.0 Internasjonal
Med mindre annet er angitt, så er denne innførselen lisensiert som Navngivelse 4.0 Internasjonal