Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorChristoffersen Reime, Veronica
dc.date.accessioned2019-06-19T09:15:07Z
dc.date.available2019-06-19T09:15:07Z
dc.date.issued2019-05
dc.identifier.urihttp://hdl.handle.net/11250/2601340
dc.descriptionMaster's thesis in Literacy Studiesnb_NO
dc.description.abstractDen norske læreplanen vektlegger skriving i skolen svært høyt. Elevene skal etter endt skolegang tre inn i et samfunn som stiller krav til en kompleks tekstkompetanse. Gjennom skriveopplæringen i skolen skal elevene utvikles til å bli «engasjerte samfunnsdeltakere» og «demokratiske medborgere». Dette krever trening i å skrive tekster som fordrer argumentasjon og resonnement. KAL-prosjektet viste at elever har utfordringer med å skrive argumenterende tekster, og da spesielt det strukturelle aspektet ved argumentasjon. Elevene trenger verktøy, som for eksempel skriverammer, som kan gi støtte i skriving av argumenterende tekster. Problemstillingen for denne oppgaven lyder som følger: Argumenterende skriving som grunnlag for tekstutvikling for elevene. Denne oppgaven har som siktemål å utvikle kunnskap om elevenes skriveprosess og skriftlige prestasjoner innen argumenterende skriving. Dette prosjektet føyer seg dermed inn i en nasjonal og internasjonal tradisjon som setter fokus på skriving i fag. Det sosiokulturelle skriveperspektivet og eksempeltekstdidaktikken danner det teoretiske grunnlaget for oppgaven. I tillegg vil den skrivedidaktiske skolen, Australiaskolen bli presentert. Forskningsprosjektet baserer seg på en kvalitativ forskningsmetode. I forbindelse med denne oppgaven har jeg utført et undervisningsopplegg i en klasse på niende trinn. I denne klassen ble det valgt ut seks fokuselever. Det ble gjort intervjuer med de seks fokuselevene, i tillegg til et intervju med deres kontaktlærer. Intervjuene ble transkribert til fullstendig tekst. Logg fra undervisningstimene, skriftlig arbeid fra de seks fokuselevene og intervjuene danner materialet som denne oppgaven er basert på. Resultatene viser at alle de seks fokuselevene fant støtte i å bruke skriveramme til å skrive en argumenterende tekst, og dette førte til en utvikling i tekstene deres. De seks fokuselevene var alle positive til bruk av skriveramme.nb_NO
dc.language.isonobnb_NO
dc.publisherUniversity of Stavanger, Norwaynb_NO
dc.relation.ispartofseriesMasteroppgave/UIS-HF-IKS/2019;
dc.subjectskriverammernb_NO
dc.subjectargumenterende tekstnb_NO
dc.subjecteksempeltekstnb_NO
dc.subjectmodelltekstnb_NO
dc.subjectLev Vygotskynb_NO
dc.subjectAnne Hålandnb_NO
dc.subjectLewis & Wraynb_NO
dc.subjectDeborah Fonesnb_NO
dc.subjectAnne Kristine Øgreidnb_NO
dc.subjectsamskrivingnb_NO
dc.subjectden australske sjangerskolennb_NO
dc.subjectKunnskapsløftet (LK06)nb_NO
dc.subjectdet reviderte Kunnskapsløftet (LK13)nb_NO
dc.subjectkakaopedagogikknb_NO
dc.subjectRiley & Reedynb_NO
dc.subjectnorskdidaktikknb_NO
dc.subjectretorisk medborgerskapnb_NO
dc.subjectskrivedidaktikknb_NO
dc.subjectsosiokulturelt skriveperspektivnb_NO
dc.subjectlesevitenskapnb_NO
dc.subjectliteracy studiesnb_NO
dc.title«Jeg vil skrive ryddig og interessant». Bruk av argumenterende skriverammer i ungdomsskolen ut i fra et elevperspektiv.nb_NO
dc.typeMaster thesisnb_NO
dc.subject.nsiVDP::Humanities: 000::Literary disciplines: 040::Nordic literature: 042nb_NO


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel